Aktuella varningsmeddelanden i Uppsala länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Kom ut i naturen via Utflyktsprogrammet 2024

ad avAnja RautenbergBildbeskrivningEn person ligger på marken i naturen och läser Utflyktsprogrammet 2024.

Vad sägs om gryningsvandring med fotografering vid Gimodammen, eller huggormshäng vid Hammarskog? Ta hjälp av Utflyktsprogrammet 2024 för att komma ut mer i naturen. I Utflyktsprogrammet samlar vi över 90 aktiviteter som sker ute i länet, från april till december.

Programmet är ett samarbete mellan länsstyrelsen, Upplandsstiftelsen och Biotopia. Naturskolor, kommuner, föreningar och organisationer med naturanknytning bidrar med aktiviteter. Kriterier för att vara med i Utflyktsprogrammet är att det ska vara utomhusaktiviteter med fokus på natur, friluftsliv eller miljö.

– Aktiviteterna ska vara öppna för alla och icke kommersiella, men det är okej att ta ut ett självkostnadspris till exempel för en båttur, säger Camilla Wessberg på länsstyrelsens naturvårdsenhet.

Varje arrangör ansvarar för sina egna aktiviteter och för att hjälpa till att sprida information om Utflyktsprogrammet. Länsstyrelsen, Upplandsstiftelsen och Biotopia står för att samordna, ta fram och sprida programmet. Alla aktiviteter – från kojbygge och fågelspaning i april till brasmys och glöggmingel i december – finns inlagda i Biotopias digitala kalender och i appen tillika webbplatsen Naturkartan Uppsala län.

Utflyktsprogrammet 2024 (pdf), Upplandsstiftelsen Länk till annan webbplats.

Uppsala läns natur, Naturkartan Länk till annan webbplats.

Det tryckta programmet finns att hämta på Biotopia. Utflyktsprogrammet har även skickats ut till biblioteken i länets samtliga kommuner.

Biotopia Länk till annan webbplats.

Bakgrund

Utflyktsprogrammet initierades av länsstyrelsen 2008. Syftet är att hjälpa människor runt om i länet att hitta ut i Upplands natur, och att väcka intresse och sprida kunskap om natur och arter. Utflyktsprogrammet är ett samverkansprojekt där länsstyrelsen, Upplandsstiftelsen, kommuner, naturskolor, föreningar och organisationer med naturinriktning deltar.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17