Uppsala län växer snabbast i hela landet – men Norduppland minskar

Många människor som sitter utomhus tillsammans.

För åttonde året i rad växer Uppsala län mest i hela landet. Knivsta kommun står för den snabbaste tillväxten, och även Uppsala, Enköping och Håbo fortsätter att växa kraftigt. Samtidigt tappar Tierp, Östhammar och Älvkarleby kommuner befolkning för andra året i rad, bland annat beroende på lågt barnafödande.

SCB:s befolkningsstatistik för 2023 presenterades 22 februari.

– Det är bekymmersamt att länets kommuner i Norduppland tappar befolkning. De norra delarna av länet, som står inför stora investeringar i näringslivet, måste se över sin bostadsförsörjning för att underlätta för tillväxten i de framgångsrika företagen i Norduppland och de investeringar som nu planeras, inte minst i Östhammars och Tierps kommuner, säger landshövding Stefan Attefall.

Uppsala län har nu 404 589 invånare, en ökning med 3 907 individer.

– Slutsatsen för Uppsala län är att bostadsbyggandet måste ta fart för att minska bostadsbristen, annars får det stora sociala konsekvenser och hotar kompetensförsörjningen för näringslivet och offentlig sektor, säger Stefan Attefall som betonar att Uppsala län står inför stora utmaningar:

– Vi behöver möta kommande expansion inom näringslivet och ta hand om alla nya invånare i de kommuner som växter kraftigt. Fyrspårsavtalet, fungerande pendlingsmöjligheter och utbyggd kollektivtrafik måste vara högt prioriterat av alla aktörer, säger Stefan Attefall.

Den generella bilden är att befolkningstillväxten är högst i och nära de stora städerna, men också att ökningstakten i hela riket avtar, främst beroende på färre födda och mindre invandring. Sverige behöver gå tillbaka till år 2002 för att hitta ett lägre födelseöverskott, uppger SCB.

Lägsta folkökningen på 22 år (scb.se) Länk till annan webbplats.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17