Risk för gräsbrand i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Lämna inte hunden i varm bil

Hund i varm bil

Sommar, sol och varma bilar. Lämna inte din hund i bilen. Redan vid låga temperaturer kan det bli väldigt varmt och din hund kan snabbt få skador av överhettning. Om du själv ser en hund eller något annat djur som far illa i värmen ska du kontakta polisen.

Temperaturen i en bild stiger mycket fort när solen är framme. Redan efter en korst stund kan den var farligt hög för hunden. Som hundägare bör du först och främst undvika att lämna djuret i bilen.

Låt hunden slippa bilen när det är varmt ute. Och tänk på att en bil i solen är en potentiell dödsfälla för ett djur, säger t.f. chef Stefanie Macklin på veterinärenheten på länsstyrelsen.

Hundar är dåliga på att svettas och för att kyla ned sig börjar hunden ändra ställning, flåsa och sno runt i jakten på skugga och svalka. Med kraftigt flåsande, snabb och grundlig andhämtning, kan hunden få svårt att syresätta sig och riskerar att förlora mycket vätska. När temperaturen i omgivningen ökar snabbare än vad hunden har möjlighet att kompensera för, stiger också djurets kroppstemperatur. Vid 42-43 grader Celsius kan hunden bli medvetslös och dö.

Även i skugga och tidig på dagen kan det snabbt bli farliga temperaturer i en parkerad bil. Enligt djurskyddslagen få ett djur inte lämnas utan tillsyn i en bil om temperaturen befaras överstiga 25 grader Celsius inne i bilen.

En hund med värmeslag befinner sig i ett livsfarligt tillstånd och snabba åtgärder är viktiga. Hunden bör i första hand tas till skugga och kylas ner på ett säkert sätt. Skölj av hunden i svalt vatten, cirka 15 grader Celsius. Kallt vatten kan förvärra tillståndet eftersom blodkärlen då drar ihop sig, vilket minskar effekten av avkylningen. Därefter ska hunden snarast tas till en veterinär för undersökning. Under transporten kan du linda in hunden i en blöt handduk, men bör bytas ut ofta för att inte ge en värmande effekt.

Vad kan du som hundägare göra?

• Undvik att förevara din hund i bilen. Om du ändå måste ta med dig hunden i bilen, undvik varma sommardagar och försök resa på morgonen eller kvällen.
  • Sätt en termometer väl synlig i bilen.
  • Sätt en lapp med ditt telefonnummer i bilen så oroad allmänhet kan kontakta dig.
  • Se till att det finns vatten för hunden.
  • Parkera i skuggan och tänk på att solen förflyttar sig.

Kontakta polisen om en hund far illa i värmen

• Ser du en hund som sitter instängs i en varm bil och flåsar, försök att snabbt hitta ägaren.
  • Står bilen utanför ett varuhus, butik eller likande affär, ta registreringsnumret på bilen och be personal ropa ut i högtalare och söka ägaren.
  • Står bilen utanför ett hus eller hur med lägenheter, plinga på och fråga ägaren.
  • Kontakta Transportstyrelsen för att få fram ägaruppgifter på fordonet. Skicka in ett sms med registreringsnummer på fordonet till 71640.
  • Om du inte hittar ägaren och ser att hunden far illa i värmen, ring polisen på 114 14.

Stefan Attefall

Bäverns gränd 17