Risk för skogsbrand i Kalmar länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

SKAPA söker 2024 års bästa uppfinnare och innovatör

Alfred Nobel.

Sveriges största innovationspris, SKAPA-priset, ska ge ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom SKAPA-priset kan unga personer även tävla om SKAPA-talang för unga innovatörer. Nu är det dags att söka! Du kan själv söka eller nominera någon annan, senast den 31 maj.

Tävla om SKAPA-priset

SKAPA-priset är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare
så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det
nationella priset på 500 000 kronor får de 24 länsfinalisterna vardera 10 000 kronor samt diplom.
Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.

Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för hållbarheten och den
ekonomiska och tekniska utvecklingen i samhället. En förutsättning för tillväxt är stimulans till
nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare.

Tävla om SKAPA-talang för unga innovatörer

Var fjärde nyregistrerat företag har startats av en ung person, under 30 år. För att uppmuntra ännu
fler unga att våga tro på sina idéer och bidra till Sveriges utveckling lanserades 2011 utmärkelsen
SKAPA-talang för unga innovatörer.

Vi vill nå unga innovatörer som representerar båda könen, vilket innebär att vi gärna ser fler kvinnliga sökande, säger Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

SKAPA-talang för unga innovatörer vill inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så
att de kan förverkliga sina idéer. Alla födda mellan 1994 och 2004 har nu chansen att vara med och
tävla om 125 000, 75 000 eller 50 000 kronor. De 24 länsfinalisterna får ett diplom.

I år finns fler SKAPA-priser att söka

I år delas även följande priser/stipendier ut:

• SKAPA-accelerationsstipendium till minne av Agne Johansson (250 000 kronor)
  • SKAPA-accelerationsstipendium för kvinnor till minne av Margareta Andersson (250 000 kronor)
  • SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith (100 000 kronor)
  • Skapa Kommunikationspris till minne av Harald Romanus (100 000 kronor)

Pristagare på länsnivå

Det första steget i urvalsprocessen sker på länsnivå, där en regional SKAPA-jury bestående av representanter från länsstyrelsen, Science Park, Almi Företagspartner, Region Kalmar län, lokala uppfinnarföreningar och andra regionala aktörer utser länsvinnare. En länsvinnare för SKAPA-priset och en länsvinnare för SKAPA-talang för unga innovatörer utses. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på nationell nivå där den nationella juryn utser årets nationella pristagare.

I varje län hålls en länsprisutdelning med landshövdingen som prisutdelare. Där delas priser på 10 000 kronor ut till varje länsvinnare av SKAPA-priset samt diplom till länsvinnarna av SKAPA-talang för unga innovatörer.

2023 års länsvinnare av SKAPA-priset var Carl-Henrik Fernandi på Fernandi Innovation AB som arbetar med att utveckla morgondagens förpackningslösningar, för att helt fasa ut förpackningar med aluminium och plast.

Vinnaren av SKAPA-talang för unga innovatörer blev Mattias Djurstedt på Cresponix AB som efter många års forskning fått fram en landbaserad och hållbar odlingsteknik för scampi som är anpassad för kallt klimat.

Nationell bedömning och prisutdelning

I Stockholm den 14 november får länsvinnarna chansen att göra en kort, publik presentation (pitch) av sitt projekt som då bedöms av en kvalificerad panel. Ett pitchpris utdelas till den bästa pitchen. De nationella priserna delas ut på SKAPA Innovationsmingel i Stockholm samma kväll.

Enkelt att söka

Det är enkelt att delta, ansökan fylls i direkt på stiftelsens webbplats. Du kan söka själv eller nominera någon annan. Den 31 maj 2024 är sista ansökningsdag.

Ansök på stiftelsenskapa.se Länk till annan webbplats.

Stiftelsenskapa.se Länk till annan webbplats.

Du kan även kontakta:
Bo Hallgren, projektledare