Jobba hos oss

Vad gör Länsstyrelsen Kalmar län egentligen? Och hur är det att jobba hos oss? Det får du veta här! Vårt breda uppdrag gör att vi kan erbjuda många intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Tillsammans gör vi skillnad för samhället!

Tillsammans för Kalmar län

Länsstyrelsen arbetar för tillväxt i Kalmar län genom hållbar utveckling och en god livsmiljö. På regeringens uppdrag bidrar vi också till att nationella mål får genomslag i länet. Vi tar ansvar för helheten och försöker hitta vägar framåt när vi samverkar med kommuner, myndigheter, näringsliv och andra viktiga samhällsaktörer. Vi gör skillnad för livet i länet här idag och för kommande generationer.

Kalmar läns bästa är alltid i fokus när vi fattar beslut, gör kontroller, hanterar tillstånd, fördelar statliga stöd, ger råd och genomför projekt. Vårt breda uppdrag gör att vi kan erbjuda många intressanta och utmanande arbetsuppgifter.

Kompetenta och engagerade kollegor

Uppskattar du också kompetenta och engagerade kollegor? Hos oss jobbar cirka 260 personer och många är experter inom vitt skilda sakområden. Det är jurister, samhällsplanerare, kulturmiljöantikvarier, statsvetare, beteendevetare, kommunikatörer, ingenjörer, veterinärer, naturvetare, agronomer med flera. Här lär du dig något nytt varje dag!

Två leende kvinnor, på bilden ligger länsstyrelsens logotyp samt citatet: ”Mina kunniga kollegor gör både arbetet och fikarasterna roligare”.

Vi tar ansvar som arbetsgivare

Som anställd hos oss har du möjlighet att ta del av många bra förmåner och en generös friskvård. Vi vill att du ska ha goda förutsättningar att må bra och få vardagspusslet att gå ihop.

Exempel på förmåner

• Flexibla arbetstider.
  • Möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan.
  • Två friskvårdstimmar på betald arbetstid varje vecka
  • 3000 kronor i friskvårdsbidrag varje år.
  • Lång semester: 28, 31 eller 35 dagar beroende på din ålder.
  • Lediga klämdagar.
  • Möjlighet till löneväxling för mer semester, pension eller högre lön.
  • Hög avsättning till pension.
  • Ledig dag vid flytt.
  • Ledighet med lön vid vissa vårdbesök, till exempel läkarbesök och blodgivning.
  • Ersättning för läkemedel.
  • Föräldrapenningtillägg på 10 procent.
  • Fler intjänade semesterdagar under föräldraledighet.
  • Möjlighet att arbeta deltid till dess att ditt barn fyllt 12 år.
  • Kompletterande ersättning om du blir sjukskriven.
Stor grupp människor stretchar utomhus på en gräsmatta.

Länsstyrelsen som arbetsplats

Arbetsplatsen genomsyras av en inkluderande kultur, ett tillitsbaserat ledarskap samt en god balans mellan jobb och fritid. Vi välkomnar mångfald och ser jämställdhet som en självklarhet.

Vi hjälper varandra

Vårt jobb är både utmanande och inspirerande. Vi är kollegor som hjälper, berikar och kompletterar varandra. Hos oss fyller alla en viktig roll och det finns alltid någon att fråga.

”Så fort jag satte min fot här blev jag positivt överraskad. Så många kunniga och trevliga människor inom så många olika områden! Jag insåg snabbt att det var precis här min kompetens kunde komma till användning på bästa sätt.” (Medarbetare, naturavdelningen).

En utvecklande plats

Det är allmänbildande att jobba på Länsstyrelsen. Här finns experter inom många olika sakområden som arbetar tillsammans, gör avvägningar och samordnar olika samhällsintressen. Vi delar med oss av vår kompetens, både i interna och externa sammanhang.

”Här finns så mycket kompetens och en stor vilja att dela med sig.” (Medarbetare, samhällsavdelningen).

Kompetens med stor bredd

Vi har en unik bredd i vår verksamhet. Den ena dagen beslutar vi om skyddsjakt, godkänner en ny översiktsplan, minskar risken för samhällsstörningar, inventerar ståtliga gamla ekar och skyndar på klimatomställningen – för att nästa dag räkna valsedlar!

”Jag har roliga och inte minst viktiga arbetsuppgifter. Varje dag har jag möjlighet att påverka samhället till det bättre.” (Medarbetare, vattenenheten).

Förmåga att ställa om

Länsstyrelsen har många olika uppdrag, och de kan förändras snabbt. Varje år får vi en rad nya uppdrag från regeringen. Vid kriser blir många av våra medarbetare involverade i stabsarbetet. Här får du verkligen chans att lära dig hur samhället fungerar.

”Här får jag möjlighet att utvecklas och växa som person.” (Medarbetare, miljöenheten).

På Länsstyrelsen får du kompetenta och engagerade kollegor. Och bra förmåner! Men också intressanta arbetsuppgifter inom breda uppdrag. Tillsammans gör vi skillnad för samhället!

Träffa två medarbetare

Följ med Niklas och Therese under en vanlig dag på jobbet. I filmerna syns det tydligt vilket härligt läge vid vattnet Länsstyrelsens lokaler har.

Filmen visar Niklas Holmgren.

Filmen visar Therese Roos.

Examensarbete och praktik

Länsstyrelsens breda uppdrag och medarbetarnas kompetens gör att många söker praktikplats eller möjlighet att förlägga sitt examensarbete här.

Är du också intresserad av det? Skicka in din ansökan! Vi behöver ha CV, personligt brev, önskemål om datum och arbetsområde. Kontaktuppgifter finns här nedan.

Mest attraktiva arbetsgivaren

Länsstyrelsen blev framröstad som den mest attraktiva och hållbara arbetsgivaren av Naturvetarnas medlemmar 2023. För andra året i rad!

HR-enheten

Länsstyrelsen Kalmar län