Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, mejla eller skicka brev. Du kan också besöka oss i Riskvarnen i Kalmar (Regeringsgatan 1). Receptionens ordinarie öppettider är 08.00–12.00.

Ring växeln

010-223 80 00

Växeln är öppen måndag–fredag klockan 08.00–16.30.

Press och media

Kommunikationschef Christina Karlberg: 010-223 82 45

Skicka brev eller paket

Postadress

Länsstyrelsen Kalmar län
391 86 Kalmar

Leveransadress

Regeringsgatan 1
392 31 Kalmar

Skicka e-post

kalmar@lansstyrelsen.se

Om du vill skicka e-post till någon av våra medarbetare skriver du enligt principen: fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se. Observera att vissa medarbetare har en initial i mejladressen.

Bifoga filer i e-post

Vi tar gärna emot handlingar via e-post. Vi har en digital ärendehantering och det underlättar för oss att slippa skanna pappershandlingar. Vänligen uppge ärendenummer om det gäller ett pågående ärende.

Ska du skicka stora filer? Det går alldeles utmärkt. Skicka e-post till kalmar@lansstyrelsen.se och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka e-post på 10 MB eller mer till oss.

 

Besök oss

Regeringsgatan 1
392 31 Kalmar

Hitta.se Länk till annan webbplats.

Från flygplatsen

Från Kalmar Öland Airport åker du busslinje 402 till hållplats Kalmar Central. Från centralstationen är det sedan 5-10 minuters promenad till Länsstyrelsen. Gå längs Skeppsbrogatan österut.

Med tåg eller regionalbuss

Till järnvägsstationen och bussterminalen (Kalmar Central) finns flera dagliga förbindelser från/till flera hållplatser inom och utom länet. Från Kalmar Central är det 5-10 minuters promenad till Länsstyrelsen. Gå längs Skeppsbrogatan österut.

Med lokalbuss

Den busshållplats som ligger närmast Länsstyrelsen är Skeppsbron, men hit går endast närtrafiklinje 421/422. Annars är det Kalmar Central som gäller. Där har alla bussar sin slutstation.

Med bil

Parkeringsplatser finns framför och bredvid länsstyrelsehuset samt på flera angränsande gator.

Om du kommer norrifrån

Sväng av E22:an vid trafikplats Ölandsleden (norra avfarten). Kör på Ölandsleden och ta avfarten mot Kalmar Centrum. Fortsätt rakt fram på Ängöleden (cirka 2 kilometer) och följ sedan vägen när den svänger höger in på Fiskaregatan.

Sväng första vänster in på Proviantgatan och ta vänster när du kommer ner på sista gatan innan vattnet (Skeppsbrogatan). På vänster sida ligger nu Kalmarsalen. Följ vägen till vänster in på Landshövdingegatan och ta första höger in på Södra Långgatan. Första höger därefter är Regeringsgatan.

Om du kommer söderifrån

Välja första avfarten (trafikplats Kalmar S) och köra Södra vägen cirka 3 kilometer till korsningen med Skeppsbrogatan. Sväng sedan vänster. Du passerar nu Turistbyrån på din högra sida.

Följ vägen när den svänger vänster in på Landshövdingegatan och ta sedan första höger in på Södra Långgatan. Första höger därefter är Regeringsgatan.

Med cykel

Kalmar är en cykelvänlig stad med många separata cykelbanor. Du som cyklar till oss kan parkera din cykel i ett av våra cykelställ. Dessa finns på innergården bakom länsstyrelsehuset (infart från Landshövdingegatan/Södra Långgatan).

Öppettider

Receptionens ordinarie öppettider är måndag–fredag klockan 08.00–12.00.

Avvikande öppettider

Julafton, nyårsafton, midsommarafton och övriga röda dagar har vi stängt.

Dag före röd dag samt klämdagar (arbetsdag som infaller mellan två helgdagar) har vi öppet 08.00–10.00.

Landshövding

Allan Widman

Länsråd

Johan Blom

E-post: lansledning.kalmar@lansstyrelsen.se

Landsbygd

Avdelningschef

Anders Karlsson, 010-223 84 21

Enhetschefer

Natur

Avdelningschef

Martin Unell, 010-223 83 04

Enhetschefer

Samhälle

Avdelningschef

Ana Norlén, 010-223 84 80

Enhetschefer

Stabsenheterna

Enhetschefer

Det finns ingen lista på webbplatsen med kontaktuppgifter till handläggare på Länsstyrelsen. Gå till webbsidan för det område som du söker kontaktperson för. Där hittar du kontaktuppgifter till resursbrevlåda eller handläggare längst ner på sidan. På vissa sidor hänvisas du till växeln som hjälper dig att komma i kontakt med rätt person. 

Om du vill anmäla att djur far illa ringer du till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare via växeln, det är viktigt att lämna så pass mycket uppgifter att anmälan går att kontrollera.

Om du vill vara anonym ska du inte presentera dig med namn.

Öppettider

  • Telefonen är öppen vardagar 9–12.
  • Under övrig tid kan Polisen kontaktas på telefon 114 14 om situationen för djuren anses vara så akut att anmälan inte kan vänta till nästa vardag.
  • Om ditt ärende rör jakt och vilt ska du ringa vår växel.

Vårt ansvar

Länsstyrelsen ansvara för djurskydd där fokus ligger på att se till att djuren sköts på ett bra sett. Vi ansvarar även för lagen om tillsyn av hundar och katter där fokus ligger på exempelvis lösspringande hundar som kan utgöra en fara för allmänheten, samt aggressiva hundar som kanske till och med har angripit andra hundar och människor. Anmälan ska gå via polisen.

Länsstyrelsen ansvarar inte för alla djurfrågor.

  • Om anmälan gäller djur som är störande för omgivningen, till exempel skällande hundar, ska kommunen kontaktas.
  • Vi ansvarar inte för vilda djur. Om du hittar skadat vilt kontaktar du Polisen genom att ringa 114 14.

Vi ser gärna att du skickar fakturor elektroniska till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk. Vi accepterar inte pdf-fakturor.

Skicka e-faktura till Länsstyrelsen Kalmar län

Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.

I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL men det finns fler alternativ att skicka Svefakturor/E-faktura till oss.

Skicka e-faktura (svefaktura) via PEPPOL

Adress i PEPPOL: 0007:2021002304

Vi tar emot:

  • Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura)
  • Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota).

Skicka e-faktura (svefaktura) via transportprofil Bas

Tekniska uppgifter

E-fakturaformat: SFTI Svefaktura

Partsidentitet: 2021002304 (vårt organisationsnummer)

Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS

GLN: 7340093200523

Teknisk mottagningsadress:
https://www.proceedo.net/ebms/in/1020

Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.

Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.

Skicka e-faktura (svefaktura) via vissa operatörer

Om du idag använder någon av följande operatörer för att skicka e-fakturor kan ni låta dessa förmedla fakturor även till oss:

  • In Exchange
  • Pagero
  • Visma SPCS
  • Crediflow
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken; Swedbank, Danske bank)

En förutsättning är att fakturorna skickas i formatet SFTI Svefaktura. Du kontaktar aktuell operatör och anmäler att fakturorna ska skickas till oss via Statens servicecenter.

Skicka e-faktura (svefaktura) via Länsstyrelsens leverantörsportal

Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via ekonomi.kalmar@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Skicka e-faktura (svefaktura) via andra kommunikationslösningar

Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.

Avgifter för ansökan bankgiro: 5050-1972
Deponering av medel bankgiro: 590-0030
Övrigt bankgiro: 5050-1964

Var noggrann med att ange vad inbetalningen gäller, gärna diarienummer om sådant finns samt vem som är avsändare.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer eller tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Nationella minoriteter

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Brev och e-post till myndigheten

Allmänheten och massmedia kan ha rätt att läsa ditt brev eller e-postmeddelande till Länsstyrelsen.

Så hanterar vi elektronisk post i förhållande till vanlig post

Har du frågor till Länsstyrelsen ska du i första hand söka den enhet som handlägger ärendetypen du vill veta mer om. Detta genom att ringa växeln. Brev, telefax eller e-post ska du skicka till myndighetens huvudadress (kalmar@lansstyrelsen.se).

E-post (liksom fax) betraktas normalt på samma sätt som vanlig post, det vill säga som en allmän handling enligt kapitel 2 i tryckfrihetsförordningen. Detta innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. All post till länsstyrelsen registreras i vårt diarium, sedan skickas den vidare till den avdelning eller person som är berörd.

Det finns inget formellt krav på att man ska ange sitt namn när man skriver till en myndighet. Men om du vill att vi ska göra något som rör dig eller ditt ärende räcker det inte med att enbart känna till din e-postadress. Du måste lämna åtminstone för- och efternamn, och gärna även postadress eller telefonnummer. Om du frågar efter ett specifikt ärende som rör dig bör du också ange diarienummer och person- eller organisationsnummer. Då kan vi ge dig ett korrekt svar snabbare.

E-post till enskild tjänsteman

För att undvika risken att ditt brev blir liggande oläst under en längre tid, exempelvis på grund av semester eller liknande, bör du skicka ditt e-postmeddelande till vår huvudadress. Då vidarebefordras det till rätt person.

För direktkontakt via e-post med tjänsteman på Länsstyrelsen används principen fornamn.efternamn@lansstyrelsen.se (å och ä ersättas av a medan ö ersätts av o). Om två personer på länsstyrelsen har samma namn används även initial från ett mellannamn.

För att undvika skräppost, så kallad spam, anges inga personliga e-postadresser som länkar på denna webbplats. Vi använder i stället ett kontaktformulär som går till en gruppbrevlåda och detta skickas sedan vidare till berörd avdelning eller person.

​Har du skyddade personuppgifter och behöver kommunicera med oss via post eller e-post? Ange då tydligt att du har skyddade personuppgifter. Skriv gärna i början av ditt brev eller mejl att det innehåller skyddade personuppgifter.

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Kontakt

Länsstyrelsen Kalmar län

Besöksadress: Regeringsgatan 1, Kalmar

Telefon till växeln: 010-223 80 00

Dela sidan:

Landshövding

Allan Widman

Besöksadress

Regeringsgatan 1

Postadress

391 86 Kalmar

Organisationsnummer

202100-2304

Följ oss