Ny rapport jämför arbetsvillkoren mellan kvinno- och mansdominerade yrken i 224 kommuner och 16 regioner

kvinna som går i korridor, äldre personi rullstol längre fram

Rapporten visar bland annat att sjukfrånvaron är högre, deltid är vanligare och att arbete på kvällar och helger är vanligare i de kvinnodominerande yrkesgrupperna. Dessutom är antalet medarbetare per chef högre i de kvinnodominerande yrkesgrupperna. De ojämställda arbetsvillkoren är viktiga faktorer bakom kvinnors sämre ekonomi och hälsa och arbetet med dessa behöver prioriteras.

Rapporten ”Hur jämställda är arbetsvillkoren? - En jämförelse mellan kvinno- och mansdominerade yrken i kommuner och regioner” är ett samlat initiativ från 16 Länsstyrelser som omfattar resultat från 224 kommuner och 16 regioner. I rapporten jämförs ett urval av arbetsvillkor mellan den mest mansdominerade respektive den mest kvinnodominerande yrkeskategorin hos varje kommun och region.

Syftet med rapporten är att synliggöra lokala och strukturella skillnader i arbetsvillkor och att utgöra underlag för fortsatt arbetet med ekonomisk jämställdhet i kommuner och regioner. Rapporten jämför tio olika villkor, till exempel sjukfrånvaro, deltidsarbete, medarbetare per chef, möjlighet till flextid och delade turer. Stress, arbetstrivsel och arbetstid är exempel på faktorer som forskning visar påverkar ekonomin och hälsan.

Rapporten visar några generella slutsatser:

1. Deltid är vanligare i de kvinnodominerade yrkesgrupperna, vilket får direkta konsekvenser för den ekonomiska jämställdheten och fördelningen av det obetalda hem och omsorgsarbetet.
  2. Sjukfrånvaron är högre i kvinnodominerade yrkesgrupper, vilket indikerar bristande jämställdhet både gällande arbetsmiljö och det obetalda hem och omsorgsarbetet.
  3. Antalet medarbetare per chef är högre i de kvinnodominerade yrkesgrupperna samtidigt som de kvinnodominerade yrkena oftare innebär arbete med människor, vilket är mer komplext. Det gör det svårare att prioritera bort arbetsuppgifter vilket borde kräva ett närmre ledarskap för att motverka stress och ohälsa.

I nästan alla kommuner i Kalmar län är det fler medarbetare per chef i de kvinnodominerade yrkeskategorierna än i de mansdominerade. I de flesta av länets kommuner är också sjuktalen högre i de kvinnodominerade yrkesgrupperna än i de mansdominerade yrkesgrupperna. Den mansdominerade yrkesgruppen arbetar i högre utsträckning heltid jämfört med den kvinnodominerade yrkesgruppen.

- När vi samtidigt ser många medarbetare per chef och att sjukskrivningarna är högre i de kvinnodominerade yrkena är det klart att det är viktigt att fundera över vilka olika förutsättningar män och kvinnor har i arbetslivet. Vi hoppas att detta synliggörande av makt skapar förutsättning för förändring på riktigt, säger Helen Nilsson, sakkunnig jämställdhet Länsstyrelsen Kalmar län.

Länsstyrelserna har i uppdrag att verka för att de nationella jämställdhetspolitiska målen får genomslag i länen samtidigt som hänsyn ska tas till regionala förhållanden och förutsättningar. Under de kommande åren är frågan om ekonomisk jämställdhet ett nationellt prioriterat område. Länsstyrelsen vill stötta kommunerna och regionerna i deras arbete med jämställda arbetsvillkor för att öka den ekonomiska jämställdheten, förbättra hälsan och stötta kommuner och regioner i arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare.

Allan Widman

Regeringsgatan 1