Höga flöden i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Kontakta oss

Länsstyrelsen Västra Götaland har åtta kontor. Ställ frågor till oss i första hand via kontaktformuläret. Behöver du skicka papperspost gäller samma postadress till alla orter.

Alla frågor behandlas och du får oftast svar inom två arbetsdagar. Ibland kan det ta längre tid, beroende på frågan.

Vill du lämna ett nytt ärende? Här kan du söka bland våra e-tjänster och blanketter:
E-tjänster och blanketter

Behöver du komplettera ett ärende? Med vår e-tjänst kan du enkelt och effektivt lämna in kompletteringar och yttranden till oss.
Komplettering eller yttrande i ärenden

Vill du söka ett ärende eller begära ut en allmän handling?
Diarium och allmänna handlingar

Vill du anmäla bristande djurhållning:
Anmäl bristande djurhållning

Vill du lämna klagomål om otillåten eller eftersatt vattenverksamhet:
Begär tillsyn av otillåten vattenverksamhet

Kontakta oss








Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Skriv ärendenummer om du har ett sådant och kontaktperson om du har någon sådan.

För närvarande kan du ladda upp max 10 MB. Har du större filer, kan du skicka fler meddelanden eller ange detta i meddelandefältet så skickar vi dig en inbjudan till vår filskickstjänst.
För att du ska veta att ditt meddelande kommit fram kommer du alltid få ett bekräftelsemeddelande från Länsstyrelsen.

Kontakt

Ring växeln

Telefonnummer: 010-224 40 00

Växeln har öppet måndag‑fredag 08.00-16.30

Skicka brev eller Rek

Länsstyrelsen Västra Götalands län
403 40 Göteborg

Skriv ärendenummer om du har ett sådant och vem hos oss brevet ska till.

E-post

vastragotaland@lansstyrelsen.se

Helg- och klämdagar

Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagsafton, påskafton och midsommarafton.

Receptionen i Göteborg håller öppet på klämdagar kl. 09.00-12.00. Övriga receptioner är stängda på klämdagar och vi hänvisar till receptionen i Göteborg.

Receptionernas öppettider

Receptionen i Göteborg har öppet vardagar klockan 8.30–15.00 med lunchstängt klockan 11.30–12.00. Expeditionerna i Uddevalla, Skara och Borås är öppna vardagar klockan 9–12.

Behöver du information om Hornborgasjön och Kosterhavet? Se respektive webbplats.

Besöksadress och brevlåda för handlingar som lämnas in personligen

Södra Hamngatan 3

En kartbild över placeringen av Länsstyrelsens kontor i Göteborg.

Reception

Som besökare anmäler du dig i receptionen på Södra Hamngatan 3. Använd porttelefonen för att nå receptionen.

Hitta till Hörsalen Pdf, 941.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Leveransadress paket

Otterhällegatan 3, 411 18 Göteborg

Leveransadress pall

Otterhällegatan 6, 411 18 Göteborg

Besöksadress

Naturum Hornborgasjön

Godsadress

Länsstyrelsen Västra Götalands län
Naturum Hornborgasjön
521 98 Broddetorp

Webbplats

Naturum Hornborgasjön (hornborga.com) Länk till annan webbplats.

Kontaktinformation

010-224 50 10

naturum.hornborgasjon@lansstyrelsen.se

Besöksadress

Västerlånggatan 17

Godsadress

Västerlånggatan 17, 503 30 Borås

Besöksadress

Naturum Kosterhavet, Ekenäs, Sydkoster

Godsadress

Länsstyrelsen Västra Götalands län
Kosterhavets nationalpark
Hamnevägen 30
452 05 Sydkoster

Webbplats

Kosterhavets nationalpark (kosterhavet.se) Länk till annan webbplats.

Naturum och bokning

010-224 54 00

naturum.kosterhavet@lansstyrelsen.se

Förvaltning

010-224 56 97

kosterhavet.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Besöksadress

Hamngatan 1

Godsadress

Hamngatan 1
542 30 Mariestad

Besöksadress

Klostergatan 13

Godsadress

Klostergatan 13
532 39 Skara

Besöksadress

Skansgatan 3

Godsadress

Skansgatan 3
451 50 Uddevalla

Besöksadress

Drottninggatan 2

Godsadress

Hamngatan 4
462 30 Vänersborg

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Enligt lag om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling (e-fakturalagen) ska leverantörer skicka e-fakturor till offentliga aktörer. Länsstyrelsen Västra Götaland omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol.

Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format.

För dig som är leverantör till offentliga aktörer på Diggs webbplats (digg.se) Länk till annan webbplats.

För dig som har ett affärssystem

Skapa din e-faktura via ditt befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör om du har frågor om hur du ska göra. Ett annat alternativ är att du köper faktureringstjänster via ett företag för att åstadkomma samma sak.

Länsstyrelsen Västra Götaland tar emot fakturor via nätverket PEPPOL. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021002361.

Anslut till Peppol på Diggs webbplats (digg.se) Länk till annan webbplats.

För dig som inte har ett affärssystem

Använd vår fakturaportal Proceedo Supplier Center (visma.com) Länk till annan webbplats. helt kostnadsfritt. Välj fakturamottagare ”Statens Servicecenter” för att hitta Länsstyrelsen Västra Götaland.

Om du saknar användarnamn och lösenord kontakta oss på e-postadress: inkop.vastragotaland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura

Omfattas du inte av lagen om krav på e-faktura kan du fortfarande skicka in pappersfaktura till postadress:

Länsstyrelsen Västra Götalands län
FE 7723
831 90 Östersund

Vi ser gärna att du skickar e-faktura i första hand.

Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.

Organisationsnummer: 202100-2361

VAT-nummer: SE202100236101

GLN-nummer: 7340093212861

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.

Har du frågor kontakta oss på inkop.vastragotaland@lansstyrelsen.se.

Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer och tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.

Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.

Kontakta oss på minoritetsspråk

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Sten Tolgfors

Besöksadress

Se Kontakta oss

Postadress

403 40 Göteborg

Organisationsnummer

202100-2361

Följ oss