Höga flöden i Uppsala länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuell vädervarning.

Järnvägen mellan Enköping och Heby

Efter många år av förhandlingar och planering kunde man 1904 påbörja bygget av en järnväg mellan Enköping och Heby. En station byggdes i Norr Hårsbäck och persontrafik började gå på banan i januari 1906.

Framför stationen på fotot nedan, står en stor skara människor. Året är 1906 eller 1907 och de har samlats för att titta på den nymodighet som tåget var. Carl Ander, som då var tonåring, har berättat att det var ett av nöjena i trakten - att gå ner till stationen och se tågen komma och gå. I början gick tågen två gånger per dag åt vardera hållet.

Ett ånglok kommer in mot perrongen. En samling människor står framför stationshuset.

Stationen i Norr Hårsbäck vid början av förra seklet. Foto: Andersson och Fröding, Heby

På 1930-talet ersattes ångloken av rälsbussar. De var snabbare och trafiken utökades. Som mest trafikerades banan av fem turer åt vardera hållet, samt godstrafik. Den 30 sep 1959 gick sista rälsbussen mellan Enköping och Heby. Godstrafiken fortsatte dock att gå två gånger i veckan mellan Fjärdhundra och Heby till oktober 1968. Året därpå revs rälsen upp.

En rälsbuss utan vagnar kommer åkande längs en räls

Redskapsbussen är ute och inspekterar spåret. Foto: Carl Ander

Kontakt

Länsstyrelsen Uppsala län

Förvaltning av skyddad natur

Telefon (vxl): 010-22 33 000

Dela sidan:

Landshövding

Stefan Attefall

Besöksadress

Bäverns gränd 17

Postadress

751 86 Uppsala

Organisationsnummer

202100-2254

Följ oss