Medborgarskap

Vill du bli svensk medborgare? Är du medborgare i något av de nordiska länderna så ska du från och med 1 oktober 2024 göra din anmälan till Migrationsverket.

Från den 1 oktober 2024 är det Migrationsverket som hanterar länsstyrelsens tidigare ansvar kring anmälan om medborgarskap för nordiska medborgare. Länsstyrelserna handlägger de ärenden som lämnats in innan den 1 oktober.

Ansök om medborgarskap, Migrationsverket Länk till annan webbplats.

Vad händer med min anmälan som jag skickade in till Länsstyrelsen innan 1 oktober?

  1. Din anmälan är registrerad och ärendet har får ett diarienummer.
  2. Du måste betala avgiften innan handläggningen kan starta.
  3. En handläggare utreder ditt ärende och upprättar ett bevis om svenskt medborgarskap.
  4. Du får beviset hemskickat till din folkbokföringsadress eller till din digitala brevlåda.
  5. En kopia av beviset skickas till Skatteverket.
  6. Om din anmälan får avslag upprättas ett beslut. Om Länsstyrelsen tillsammans med beslut om avslag skickar med ett delgivningskvitto, ska det skrivas under när du har tagit del av beslutet. Skicka sedan tillbaka delgivningskvittot till Länsstyrelsen så snart som möjligt.
  7. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det inom tre veckor från det att du har fått ta del av det. Till varje beslut finns en instruktion om hur du ska göra för att överklaga beslutet.

Kontakta Länsstyrelsen om du har frågor om utredningen eller beviset.

Kontakt

Länsstyrelsen Skåne

Dela sidan:

Landshövding

Anneli Hulthén

Besöksadress

Östra Boulevarden 62 A, Kristianstad eller Södergatan 5, Malmö

Postadress

205 15 Malmö

Organisationsnummer

202100-2346

Följ oss