AGON

AGON står för Accelererad Grön Omställning i Norrbotten. Länsstyrelsen har ett ansvar att samordna olika intressen i länet och kallar regelbundet samman ett antal viktiga aktörer för att främja det goda samtalet och förhindra låsta konflikter.

Det pågår en intensiv förändringsprocess i Norrbottens län som vi vill ska vara långsiktigt hållbar. Allvaret och takten gör att intressen står hårt emot varandra. Samverkan och det goda samtalet är viktigare än någonsin för att förhindra låsta positioner. I Norrbotten finns en vana av att kroka arm, med AGON visar vi att vi kan och vill samverka ännu bättre.

Samverkan i Norrbotten

AGON samlar norrbottniska aktörer, som inte vanligtvis sitter vid samma bord, för att dela erfarenheter, skapa förståelse för olika perspektiv, se helheter och upptäcka nya möjligheter i arbetet med den accelererade gröna omställningen. Vår förhoppning är att skapa synergieffekter och effektivare tillståndsprocesser.

Samarbetspartners

I AGON ingår följande aktörer:

• Svenska Kraftnät
  • Vattenfall
  • SSAB
  • LKAB
  • H2 Green Steel
  • Försvarsmakten
  • Energimarknadsinspektionen
  • Trafikverket
  • Fossilfritt Sverige
  • Tillväxtverket
  • Region Norrbotten
  • Norrbottens Kommuner
  • Luleå kommun
  • Bodens kommun
  • Gällivare kommun
  • Fredrik Lundh Sammeli (S) Riksdagsledamot
  • Peter Larsson, regeringens samordnare.

Landshövding Lotta Finstorp kallar gruppen samman regelbundet.

Uppdrag och resultat

Inom Agenda 2030 är mål 17 genomförande och globalt partnerskap, vilket AGON samverkar för att uppnå. Några exempel på vad AGON har resulterat i är:

• "AGON-andan".
  • Benchmarking och lärande.
  • Caset "Letsi-korridoren".
  • Följer utredningar.
  • En gemensam bild av Norrbotten.

Kontakta oss om du vill veta mer!

Lotta Finstorp

Stationsgatan 5, Luleå eller Industrivägen 10, Jokkmokk