Risk för skogsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Regeringsuppdrag järnväg mellan Göteborg-Borås

Den 30 augusti 2024 kom Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Mölndals Stad, Härryda kommun, Bollebygds kommun, Borås Stad, Swedavia, Företagarna, Västsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv, tillsammans med Trafikverket och med stöd i arbetet av Länsstyrelsen i Västra Götaland, överens om sträckning och medfinansiering för en ny järnväg mellan Göteborg och Borås.

På denna sida finns information om det pågående arbetet med regeringens uppdrag till landshövding Sten Tolgfors, att sondera förutsättningarna för en överenskommelse om ny järnväg mellan Göteborg och Borås, med bredare stöd.

Därför behövs järnvägen

Den nya järnvägen behövs för att förbättra förutsättningarna för arbetspendling i regionen och anslutning till Landvetters flygplats. Den bidrar också till förutsättningarna för att uppnå klimat- och miljömål. Det handlar om en dubbelspårig järnvägok, kollar som kan ha hastigheter upp till 250 km/tim.

En ny järnväg Göteborg-Borås är av stor betydelse för Göteborgs, Göteborgsregionens och en lång rad kommuners möjligheter att utvecklas, eftersom spårbunden trafik är en förutsättning för arbetsmarknadsförstoring och därmed inflyttning.

Den nya järnvägen är avgörande för i vilken riktning Göteborgsregionen kommer att kunna växa och för att kommuner ska få tillgång till tillräcklig pendlingskapacitet. Antalet bussar in till Göteborg har redan nått taket och vägtrafikkapaciteten är ansträngd. Ny tågkapacitet behövs därför för ökat resande.

Anslutning till järnväg är också avgörande för Landvetters flygplats långsiktiga konkurrenskraft och kommer att förbättra och förenkla resandet i hela Västsverige. En station vid Landvetter flygplats gör det möjligt att ta sig till och från flygplatsen med tåg från olika destinationer i Västsverige. För det västsvenska exportorienterade näringslivet är Landvetter flygplats avgörande för verksamheten i länet, vilket är av stor betydelse för jobb och tillväxt.

Det är viktigt att berörda västsvenska aktörer nu enats till stöd för stärkt infrastruktur och en gemensam utveckling.

Två överenskommelser

Den 19 juni kom parterna överens om en gemensam inriktning för den nya järnvägen. Den 30 augusti gjordes en ny överenskommelse där några delar fördjupas, vilket krävs för att förverkliga den ingångna överenskommelsen.

Parterna är:

  • Bollebygds kommun
  • Borås Stad
  • Göteborgs Stad
  • Härryda kommun
  • Mölndals Stad
  • Swedavia AB
  • Trafikverket
  • Västra Götalandsregionen
  • Företagarna
  • Svenskt Näringsliv
  • Västsvenska Handelskammaren
  • Med stöd av Länsstyrelsen i Västra Götalands län

Inriktningen från den 19 juni består av tio punkter som övergripande beskriver den gemensamma sträckningen och dess förutsättningar. Överenskommelsen från den 30 augusti fördjupar sig i delar som medfinansiering och Västtrafiks zonindelning, liksom frågor om information och trafikering.

Vad händer nu?

Först ska parterna fatta beslut i sina egna organisationer. Då är förutsättningarna på plats för att Trafikverket ska kunna gå vidare med genomförandeavtal och planeringsarbetet, enligt det regeringsuppdrag som Trafikverket fick i oktober 2023.

Länsstyrelsen Västra Götaland har genom inriktningsbeslutet åtagit sig att organisera informationsmöten för boende i Mölnlycke-Skogen. Mötet kommer att hållas den 2 oktober och berörda statliga, regionala och lokala aktörer samt representanter från näringslivet medverkar.

Informationsmöte för boende i Härryda om överenskommelse ny järnväg

 

Förslag på järnvägssträckning Göteborg-Borås

Illustration som visar principiell lösning med järnvägens sträckning och stationer enligt överenskommelsen. (Klicka på bilden för att förstora den)

Länsstyrelsens uppdrag

Länsstyrelsen fick den 27 maj i uppdrag av regeringen att sondera förutsättningarna för en överenskommelse om ny järnväg mellan Göteborg och Borås med bredare stöd.

Ramarna för uppdraget var att:

  • Länsstyrelsen ska samråda med regionala och kommunala företrädare i Västra Götalands län och med Trafikverket för att nå en lösning som kan få en större uppslutning i regionen,
  • Länsstyrelsen bör även samråda med representanter för näringslivet,
  • Genomförandet av åtgärderna ska kunna ske så kostnadseffektivt och snabbt som möjligt, i annat fall har Länsstyrelsen möjlighet att även sondera kring alternativa åtgärder i infrastrukturen i Västra Götalands län,
  • Trafikverket ska bistå länsstyrelsen med sådana faktauppgifter, beräkningar och klarlägganden som länsstyrelsen begär.
  • Länsstyrelsen gjorde den 19 juni en delredovisning till regeringen av den ingångna överenskommelsen. Senast den 30 augusti skal uppdraget slutredovisas.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Sten Tolgfors

Besöksadress

Se Kontakta oss

Postadress

403 40 Göteborg

Organisationsnummer

202100-2361

Följ oss