Lettlands premiärminister på besök i Göteborg

Landshövding Sten Tolgfors och Lettlands premiärminister Evika Silina ser mot varandra när de går in genom porten till residenset.

Landshövding Sten Tolgfors och Lettlands premiärminister Evika Siliņa på väg in till lunchmötet på residenset i Göteborg.

Lettlands premiärminister Evika Siliņa är på besök i Sverige. När hon i dag kom till Göteborg fick hon bland annat en lunchföredragning på residenset med fokus på Västsveriges roll i den gröna omställningen.

– För andra gången den här veckan fick vi på Länsstyrelsen möjligheten att för ett nära grannland lyfta fram Västsveriges centrala roll i såväl säkerhets- som näringslivsfrågor, säger landshövding Sten Tolgfors.

Länsstyrelsen har, som regeringens förlängning i länet, ett särskilt ansvar när Sverige tar emot officiella internationella besök. Lunchmötet på residenset är en del i det uppdraget.

Sverige har en lång tradition av aktiv utrikespolitik, med omfattande och nära bilaterala och multilaterala samarbeten. Att upprätthålla goda internationella relationer är en grundsten i det arbetet.

– I det arbetet är det viktigt att också profilera Västsverige och berätta om allt som pågår här och vilken betydelse regionen har såväl nationellt som internationellt, säger landshövding Sten Tolgfors.

Under lunchmötet på residenset var även Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad representerade.

Premiärminister Evika Siliņa började sitt Sverigebesök i Stockholm där hon hade överläggningar med den svenska regeringen och träffade lettiska medborgare som bor i Sverige. Fredagen i Göteborg ägnades särskilt åt ekonomiskt samarbete mellan länderna.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss