Risk för gräsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Finlands president kommer till Göteborg

Porträttbild på Finlands president Alexander Stubb och Sveriges kungapar.

Finlands president Alexander Stubb besöker Göteborg tillsammans med kungaparet den 24 april, som en del av det finländska statsbesöket. Foto: Finlands presidentkansli och Peter Knutson/Kungl. Hovstaterna.

Finlands president Alexander Stubb kommer till Göteborg den 24 april, som del av sitt statsbesök i Sverige. Göteborgs Universitet, Göteborgs hamn och Älvsborgs amfibieregemente (Amf4) är tre viktiga mål under besöket.

Alexander Stubb valdes till president i Finland i februari och enligt traditionen genomför en nyvald finländsk president sitt första statsbesök till Sverige. Det är ett uttryck för den särskilda relation som råder mellan Sverige och Finland.

Kungen har bjudit in presidenten och kungaparet deltar under hela programmet. Landshövding Sten Tolgfors är värd för den lunch som hålls på residenset i Göteborg. Med presidenten reser en delegation med representanter för Finlands regering och näringsliv.

Utrikes- och säkerhetspolitik i fokus

Syftet med besöket är att fortsätta utveckla och fördjupa ett redan mycket nära samarbete inom samhällets alla områden. Det utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska samarbetet är i särskilt fokus och presidenten börjar dagen i Göteborg med att hålla en föreläsning på Göteborgs Universitet. Rubriken är ”Ny världsordning: En era av oordning”.

Besöket syftar också till att verka för ett ännu närmare samarbete mellan svenskt och finländskt näringsliv för att främja handel, investeringar och gemensam stärkt global konkurrenskraft. Efter en lunch i residenset ordnas en båttur längs älven för att se närmare på Göteborgs hamn.

Här kan du hälsa gästerna välkomma till Göteborg

Under en promenad från residenset på Södra hamngatan till båten M/S Hamnen, som hämtar upp nära Packhusplatsen, kommer allmänheten ha möjlighet att hälsa besökarna välkomna till Göteborg. Tidpunkten för detta blir runt klockan 13.30. På kartan finns utritat en bra plats där det går att stå.

Båtturen följs av ett besök på och presentation av Älvsborgs amfibieregemente (Amf 4).

– Jag är glad att en del av det finska statsbesöket i Sverige förlagts till Göteborg. Västsverige har en central roll i det utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska samarbete som ligger högt på agendan under besöket. Göteborgs Hamn är en skandinavisk port mot resten av världen vilket har stor betydelse militärt men också handelspolitiskt, säger landshövding Sten Tolgfors.

Karta över området vid Packhusplatsen.

Karta över Packhusplatsen. Den gröna punkten visar var du kan stå om du vill hälsa gästerna välkomna till Göteborg. Karta: Länsstyrelsen Västra Götaland

Fakta statsbesök från Finland

• Besöket pågår 23–24 april.
  • Besöket börjar i Stockholm och avslutas i Göteborg den 24 april.
  • President Alexander Stubb kommer tillsammans med fru Suzanne Innes-Stubb.
  • H.M. Konungen står för inbjudan, landshövding Sten Tolgfors är lokal värd för besöket.
  • Presidenten åtföljs av en delegation med representanter för regering och näringsliv.
  • Statsbesöket blir det sjunde inkommande statsbesöket från Finland sedan kungens trontillträde. 2022 besökte president Niinistö Sverige.
  • Kungen har genomfört fem utgående statsbesök till Finland. Det senaste ägde rum 2015.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss