Stopp och köer trots rejäla insatser

En snöig bil kör på vinterväglag. Foto: Martin Fransson

Foto: Martin Fransson

Tisdagens snöoväder orsakade stopp på flera vägar i länet. På vissa sträckor blev människor sittande i timmar. Enligt SMHI väntar ytterligare snö och vind under torsdagen. Länsstyrelsen fortsätter hålla ihop samverkan mellan alla samhällsaktörer som hanterar den operativa insatsen.

Länsstyrelsen kallade enligt rutin till samverkansmöten för att underlätta samarbete mellan alla inblandande myndigheter och förebygga större störningar. Patrick D'Imporzano är chef för funktionen för hantering civil beredskap på Länsstyrelsen:

– Vi har hållit kontakt med bland andra SMHI, Trafikverket, Polisen och räddningstjänsterna i området under hela tisdagen och halva natten till onsdagen. Även Försvarsmakten stöttade, med bland annat bandvagnar. Min uppfattning är att alla aktörer har bidragit för att lösa situationen, säger han.

Genom Länsstyrelsens samverkansmöten får aktörerna en uppdaterad lägesbild och prognos, möjlighet att snabbt lösa ut frågor och fördela ansvar och arbetsuppgifter mellan sig i de olika organisationerna.

Svårlösta stopp på vägarna

– Det inträffade många trafikolyckor under dagen och vår bild är att räddningstjänsterna, Polisen och Trafikverket lyckades lösa de flesta ganska snabbt. Men på några platser blev det stopp i trafiken, med följden att människor blev fast i timmar i sina fordon på vissa sträckor, säger Patrick D'Imporzano.

Trots att snön avtog framåt kvällen gjorde köerna det svårt för plogbilar, räddningstjänst och polis att ta sig fram till de platser där det var stopp.

Håll dig uppdaterad

Även om väderläget har stabiliserats under onsdagen är det fotsatt ett ansträngt trafikläge på sina ställen. Håll dig uppdaterad och fundera en gång extra innan du ger dig ut i trafiken. Och kom ihåg att inte köra med sommardäck på vinterväglag.

När det köar upp på vägarna finns risken att plogbilar fastnar i trafiken och ambulanser får svårt att ta sig fram. Räddningstjänsten och Trafikverkets fordon får också svårt att komma fram när det är så mycket trafik som sitter fast på vägarna.

Samverkan fortsätter

För Länsstyrelsen och alla andra berörda väntar mer arbete. Samverkan fortsätter. Enligt SMHI väntar mer snö och vind under torsdagen.

Ta det lugnt i trafiken och håll dig uppdaterad.

SMHI, väderläget Länk till annan webbplats.

Trafiken, Sveriges Radio Länk till annan webbplats.

Krisinformation.se - Information från svenska myndigheter, länsstyrelser och kommuner Länk till annan webbplats.

Trafikinformation, Trafikverket Länk till annan webbplats.

Västtrafik, kollektivtrafik i Västra Götaland Länk till annan webbplats.

Så jobbar Länsstyrelsen

Länsstyrelsen arbetar aktivt med vädervarningarna som är utfärdade. Myndigheten håller bland annat samverkanskonferenser med SMHI, kommunerna, Västra Götalandsregionen, räddningstjänster, Trafikverket, Västtrafik och andra i Västra Götalands län som jobbar med konsekvenserna av vädret.

En samverkanskonferens innebär att alla inblandade rapporterar läget, vidtagna och planerade åtgärder, behov av hjälp och förstärkning. Länsstyrelsen tar fram en samlad lägesbild, håller kontakt med den nationella nivån och kan hjälpa till med hanteringen av eventuella förstärkningsresurser.

Läs mer om Länsstyrelsens beredskapsuppdrag:

Säkerhet och beredskap Länk till annan webbplats.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss