Infrastruktur på agendan när högsta ledningarna möttes

Bild på ett järnvägsspår. Foto: Martin Fransson

Nationella satsningar på järnvägar och vägar är viktigt för länets utveckling, menade ledningarna för Länsstyrelsen och Västra Götalandsregionen. Foto: Martin Fransson

Planen för landets vägar och järnvägar. Det var en av punkterna på torsdagens möte mellan ledningarna för Länsstyrelsen Västra Götaland och Västra Götalandsregionen (VGR).

Ledningarna för Länsstyrelsen i Västra Götaland och Västra Götalandsregionen har kommit överens om att samverka nära för att på så sätt öka länets möjlighet att gå före i den hållbara utvecklingen, stärka positionen som en internationellt konkurrenskraftig region och erbjuda sina invånare de bästa möjliga utvecklingsförutsättningarna.

En gång per termin möts de högsta företrädarna för Länsstyrelsen och Västra Götalandsregionen. Det var ett sådant möte som hölls i dag, torsdag.

Förutom uppföljningen av pågående samverkan inom grön omställning och civil beredskap, utbytte myndigheterna information om olika egna initiativ och möten inom området regional utveckling.

Företrädare från Länsstyrelsen berättade om kommande länsöverskridande dialogmöten, där länsstyrelserna samlar kommun- och regionledningar över länsgränsen. Ett första möte, 22 mars, samlar aktörer längs gränsen mellan Värmland och Västra Götaland.

Plan för transportinfrastruktur

På torsdagens möte diskuterades också inriktningen för den nationella transportinfrastrukturplanen för åren 2026–2037, som regeringen i somras gav Trafikverket i uppdrag att ta fram.

Regeringen drar i gång arbetet med den nationella planen för transportinfrastruktur, regeringen.se Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen och Västra Götalandsregionen är eniga om behovet av att nationellt visa på nödvändigheten i att kommande infrastruktursatsningar svarar upp mot den utveckling som länet står inför. Infrastruktur är också temat på Västsvensk samling i Stockholm den 17 april, ett västsvenskt samarbete som regionen håller samman, där företrädare från offentlig verksamhet, näringsliv, akademi och fackliga representanter bjuder in politiker och andra intressenter för att dela bilder.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss