Risk för skogsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Mariia Vashchenko lyfter dansens allvar och glädje i Lilla Edet

Porträtt med tjej med mörkt hår och solglasögon uppe på huvudet stående mot en husvägg

– Det är så roligt att dansa, och att lära andra dansa, säger 17-åriga Mariia Vashchenko som trots att hon inte varit i Sverige mer än ett år har hunnit komma i gång med den egna dansen, men också startat dansundervisning på ideell basis – och lära sig svenska.

Mariia Vashchenko är från Ukraina. Hon kom hit på grund av kriget och landade i Lilla Edet, där hon genast började engagera sig i det som varit en stor del av hennes liv där hemma, dansen.
Hon har dansat i 13 år av sitt liv, och hunnit skaffa sig stor erfarenhet inom många olika dansformer, så som rocknroll, ballroom, contemporary och hiphop.

När jag kom till Sverige började jag först intensivträna själv. Jag fick en bra lärare, som ger mig många tips varje lektion.

Men hon ville något mer och efter ett sommarjobb med dans pratade hon med sin chef och kom fram till att hon kunde börja ge andra av sin erfarenhet.

Jag såg att det inte fanns så mycket olika alternativ i Lilla Edet för unga som ville dansa, så jag bestämde mig för att öppna en egen dansgrupp. Det har alltid varit en dröm för mig, berättar Mariia.

Blandar teknik och känsla i undervisningen

Varje söndag sedan den 3 september träffas hon och en grupp elever och tränar hip hop. Mariia gör allt ideellt, för att hon gillar det och för att det också är en möjlighet för henne att pröva sig själv i undervisning.

Hon säger att hennes unga ålder gör det lättare att prata med de yngre generationerna, använda deras ord och på det sättet bli tydligare för dem.

Jag är lärare för dem, men också kompis, säger Mariia, som också använder erfarenheter från dansundervisningen i Ukraina. Jag pratar mycket om tekniska grejer, hur det är viktigt att känna dansen. Det handlar inte bara om att upprepa en rörelse utan också om att förstå musiken och rytmen.

Eftersom hon själv gått danskurs i Sverige ser hon att hennes sätt skiljer sig åt. Hon ger hemuppgifter, för att snabba på utvecklingen. Hon talar också om för eleverna när de gör fel, men betonar då hur de kan göra annorlunda för att bli bättre.

Det är inte så mycket lek och fritids, utan mer en möjlighet att få en bra grund och utvecklas på lite mer avancerad nivå.

Eleverna säger att jag har annorlunda sätt att undervisa. Mer teori och mer om känslor. Jag tror det kan vara svårt, men jag ser också resultat och det gör mig jätteglad.

Tipsar andra att "köra på"

Den 10 december är det dags för föreställning där hennes elever ska vara med.

Jag hoppas det blir bra, så att fler söker sig till hiphop-dans i Lilla Edets kommun, säger Mariia, vars engagemang lett till förfrågningar från andra, som vill att hon kommer och undervisar. Jag har fått en fråga om att undervisa små barn. Nu dansar jag med tonåringar, men det kommer bli jättekul att prova med barn också.

När Mariia får frågan om varifrån hennes engagemang kommer konstaterar hon att det alltid funnits där.

Om jag har möjlighet att göra något, skapa något projekt, så är det jättekul för mig och jag gör det gärna.

Uppmaningen till andra som vill engagera sig är att bara köra på.

Om du vill nå något, så finns det möjligheter. Kör på.

Årets eldsjäl

Mariia Vashchenko är en av de eldsjälar som landshövding Sten Tolgfors har bjudit till länsmiddag på residenset i Göteborg den 5 december, för att uppmärksamma deras betydelsefulla insatser i Västra Götalands län. Det hålls fyra länsmiddagar i länet under året och gästlistan fastställs efter förslag från ordföranden i länets kommunfullmäktigeförsamlingar.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss