Aktuella varningsmeddelanden i Västra Götalands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Bengt G Bengtsson sprider ljus i digitalt dunkel

Äldre man sitter vid ett bord med en kaffemugg och ler mot kameran.

Bengt G Bengtsson beskriver arbetet mot digitalt utanförskap bland äldre som en balansgång.

– Dels ska man få dem att våga vara digitala. Samtidigt uppmanas de att akta sig för bedrägerier och annat på nätet.

Bengt G Bengtsson har en rak och enkel förklaring till att han började arbeta med digitalisering inom pensionärsföreningen.

Jag gör det jag tycker är roligt.

Så det är en bonus att det han tycker är roligt också är till stor nytta för många. Det började 2013 med ett engagemang i SPF-Seniorerna Vintergäckens hemsida. Han ville att fler skulle besöka den och att den skulle spegla hela föreningens verksamhet.

Bengts digitala insatser är värdefulla för många

Successivt har hemsidan utvecklats med olika former av information, aktualiteter och kontaktuppgifter.

Engagemanget kring hemsidan utvidgades även till andra insatser i den digitala världen. Föreningen har en Facebook-sida och genom en särskild satsning ökade antalet medlemmar som kunde nås via e-post från 65 procent 2018 till idag 97 procent.

Vi har sparat in massvis med utskrifter och porto på det här.

Bengt engagerades också tidigt i kommunens öppna träffar dit folk kan komma med sin telefon, platta eller dator och ställa frågor.

Många gånger är det väldigt banala saker, som att man helt enkelt inte hittar sin kontaktlista i telefonen, eller att någon sida i telefonen har gömt sig för att man har tryckt på något annat. Men det är inte så lätt om man inte är hemma i det.

Vill göra medlemmarna beredda på bluffar

På hemsidan har han också skapat en egen flik med namnet ”digital delaktighet”, där det radas upp ställen man kan gå till för att få hjälp.

Under pandemin blev de digitala mötesplatserna viktigare vilket gjorde att arbetet fick en extra skjuts. Möten fick ordnas via Zoom och alla behövde veta mer om olika plattformar för att hålla kontakten med sina släktingar utan att ses.

Så var det den där balansgången om att våga bli mer digital samtidigt som varningarna haglar. Risken för den som vill vara upplysande att skrämma så att det motverkar viljan att använda det digitala.

Bengt berättar om ett motto de har: att inte vara rädd utan beredd. Ett sätt är att dela information, så att man får reda på från vänner och bekanta att ”nu kommer det såna mejl”, så att man vet mer specifikt vad man behöver passa sig för.

Sedan ser vi till att dela polisens regler hur man ska handskas med oönskade telefonsamtal och mejl.

En väg till hälsa är att vara behövd

Riktigt varifrån engagemanget kommer vet Bengt inte. Mycket handlar som sagt om att det är roligt, men han resonerar vidare om kärnan i det ideella, där man arbetar utan annan belöning än att folk uppskattar vad man gör och ger beröm.

Vår ordförande säger en väg till hälsa är att vara behövd. Om man känner att man behövs på den här posten, då mår man bra, konstaterar Bengt G Bengtsson.

När han får frågan om han har något tips till den som vill engagera sig skrattar han och säger han att det finns så mycket att göra. Det handlar väl mest om att välja, och ge sig in i det.

Årets eldsjäl

Bengt G Bengtsson är en av de eldsjälar som landshövding Sten Tolgfors har bjudit till länsmiddag på residenset i Göteborg den 5 december, för att uppmärksamma deras betydelsefulla insatser i Västra Götalands län. Det hålls fyra länsmiddagar i länet under året och gästlistan fastställs efter förslag från ordföranden i länets kommunfullmäktigeförsamlingar.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss