Aktuella varningsmeddelanden i Västra Götalands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Eldsjälen Zackarias Tell omvandlar skräp till nytta

Kille står framför en bänk med stearinljus i olika former, han ler och gör tummen upp mot kameran.

– När jag brinner för något sätter jag in allt, säger Zackarias Tell, en av 2023 års eldsjälar.
De senaste åren har han i omgångar brunnit för att omvandla insamlade ljusstumpar till nya ljus som han sålt till förmån för Autism- och aspergerförbundet.

Det var någon jul för ett tag sen som jag lade märke till att det är så mycket stearin som bara slängs i soptunnan. Det kändes skumt, berättar Zackarias Tell som började fundera över om man inte kunde göra något åt saken.

Och det kunde man. Zackarias Tell spred budskapet om sin insamling via sociala medier och familjens kontakter. Hotell och restauranger hade en hel del och på föräldrarnas arbetsplats, ett gym i Lerum, gick man med på att vara inlämningsplats för dem som ville donera sina ljusstumpar.

Jag fick jättemycket vax, som jag smälte i vanlig kastrull, silade fritt från vekar och sedan hällde ner i ljusformer. Man sätter i en veke, knyter fast den, häller i stearinet och låter det stelna.

Det blev ett intensivt arbete och rummet i källaren, där själva ljusgjuteriet pågår, har kompletterats med garaget som har blivit verkstad till stöd för produktionen.

Hälften av intäkterna går till Autism- och aspergerförbundet

De färdiga ljusen har sålts vidare på olika ställen, bland annat hos några lokala handlare. Hälften av intäkterna har gått oavkortat till Autism- och aspergerförbundet, hälften har gått till investeringar för att kunna producera mer ljus. En av de stora investeringarna har varit färgämnen till ljusmassan, rött och gult går det åt mycket av.

Jag har aldrig gillat när ljusen har ett yttre lager av färg, när man bara doppar dem i färgat vax på slutet. Personligen gjuter jag dem i en och samma färg. Ljustillverkningen går lite i perioder, högtider som jul och påsk är särskilt intensiva tider.

Ger av sin energi till andra

Zackarias Tell tror själv att hans engagemang kommer från dels uppväxten, dels diagnosen Asperger.

Mina föräldrar har alltid sagt till mig att jag ska göra det jag brinner för och det jag mår bra av. Diagnosen förstärker det. När jag brinner för något sätter jag in allt.

Zackarias Tell ger gärna av sin energi för att hjälpa andra. Ljusen är bara en del i detta. Han erbjuder gärna hjälp till grannar med gräsklippning och i två omgångar har han låtit håret växa för att kunna klippa av och donera till peruktillverkning för barn med cancer.

Det ger mig glädje när andra mår bra. Och när man hjälper någon skapar man kontakt med dem, man får vänner och har människor att hänga med. Det är bra för alla.

Ett medskick från Zackarias Tell till andra, som vill engagera sig på liknande sätt, är att göra det på ett sätt så att man inte överbelastar sig själv.

Ta det lugnt och starta litet. Se hur det går. Det är nog det bästa tipset jag kan ge.

Årets eldsjäl

Zackarias Tell är en av de eldsjälar som landshövding Sten Tolgfors har bjudit till länsmiddag på residenset i Göteborg den 5 december, för att uppmärksamma deras betydelsefulla insatser i Västra Götalands län. Det hålls fyra länsmiddagar i länet under året och gästlistan fastställs efter förslag från ordföranden i länets kommunfullmäktigeförsamlingar.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss