Aktuella vädervarningar i Västra Götalands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Högriskområde för fågelinfluensa i flera kommuner

Höns. Foto: Pixabay.

Foto: Pixabay.

Jordbruksverket har beslutat om högriskområde för fågelinfluensa i delar av Västra Götalands län. Beslutet gäller från och med 27 november 2023 och tills vidare. Högriskområde innebär restriktioner för dig som håller fjäderfä och andra fåglar i fångenskap.

De kommuner i Västra Götaland som omfattas av restriktioner och säkerhetsåtgärder för högriskområde är: Essunga, Färgelanda, Grästorp, Götene, Hjo, Lidköping, Mariestad, Mellerud, Skara, Skövde, Tidaholm, Töreboda, Vara, Vårgårda och Vänersborg.

Skydda från kontakt med vilda fåglar

För dig som håller fjäderfä och andra fåglar i fångenskap och finns i någon av de berörda kommunerna, så gäller det nu att följa Jordbruksverkets regler för högriskområde. Det innebär bland annat att:

• fjäderfän ska hållas inomhus
  • hobbyfåglar ska hållas inhägnade
  • fåglar ska utfodras och vattnas under tak.

Inom högriskområde är det inte heller tillåtet att anordna utställningar, tävlingar eller liknande arrangemang så som marknader med fåglar.

Vi upplever att djurhållare i vårt län är medvetna om allvaret och att de i stor utsträckning är proaktiva och följer det biosäkerhetstänk som Jordbruksverket rekommenderar, säger Ulf Lövdahl, länsveterinär.

Detta är fågelinfluensa

Fågelinfluensa är en virussjukdom som cirkulerar bland vilda fåglar och som kan sprida sig till tamfåglar. Fågelinfluensa förekommer i Sverige och i Europa hos vilda fåglar. Vilda vattenlevande fåglar, som exempel änder och gäss, kan bära på viruset utan att bli sjuka. De kan sprida smitta till andra känsligare fågelarter som tamhöns. Tänk därför på att inte mata vilda fåglar i närheten av anläggningar med tama fåglar.

Mer information om fågelinfluensa hittar du hos Jordbruksverket.

Fågelinfluensa (jordbruksverket.se) Länk till annan webbplats.

Arbeta förebyggande - minska risken för smitta (jordbruksverket.se) Länk till annan webbplats.

Om fågelinfluensa på Statens veterinärmedicinska anstalt (sva.se) Länk till annan webbplats.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss