Risk för skogsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Eldsjälen Kicki Staffas arbetar för funktionshindrades rättigheter

- Jag gillar inte orättvisor som uppstår vid godtyckliga beslut. Då blir jag sur och lägger näsan i blöt, säger Kicki Staffas, en av årets eldsjälar, som har kunnat konstatera att engagemanget för funktionshindrades rättigheter är ett heltidsarbete.

– Det har blivit tufft att vara funktionshindrad i dag, med alla tokiga beslut som tas av personer som inte har läst in sig på lagar och paragrafer. Då får man hjälpa folk att överklaga, säger Kicki Staffas.

Kicki Staffas arbetar ideellt som sekreterare i dels Neuroförbundet Mark, dels Funktionsrätt Mark. Funktionsrätt Mark består av sju olika föreningar, som representerar sju olika funktionshinder. Kicki Staffas sitter med som sekreterare på föreningsmöten och genom dem kommer hon in i olika arbetsgrupper.

En svår tillvaro för många

Det är mycket att sätta sig in i och många frågor som väcks.

Det kan vara färdtjänst som krånglar, bostadsanpassningar som är svåra att få igenom eller rehabiliteringsärenden, där det kan vara svårt att få tillgång till hjälpmedel. Neddragningar gör att många hänvisas till att köpa själva på den öppna marknaden.

– Det är jättebra att det finns på den öppna marknaden, men man ska ha råd till det också, säger Kicki Staffas.

Ett sätt är att söka medel via fonder, något som kan vara nog så svårt. Det gäller att hitta rätt fonder, veta när i tid du ska söka och sedan få till en ansökan.

– De flesta orkar inte. De ska ta sig igenom sin vardag med allt vad det innebär. När de får avslag på hjälpmedel och annat, då orkar de bara inte. Ibland hör man att de lånar pengar för att kunna köpa de hjälpmedel de behöver, säger Kicki Staffas.

Drivs av rättvisa

Hon säger att minskade möjligheter till rehabilitering gör att många är i sämre skick, för att de inte kan hålla i gång.

– Det gör dem ju till en utgift för samhället – när de kunde vara en tillgång, en inkomst.
Hon beskriver att det förr fanns kuratorer och andra att vända sig till. I dag är det sämre med det, men då är det alltid någon som pratar med någon som säger ”Ring Kicki, hon hjälper dig!”.

– Och jag försöker i alla fall.

Kicki Staffas eld närs av ett rättvisepatos. Hon är född funktionshindrad och säger att hon tidigt lärde sig om orättvisor.

– Jag, som fick stor frihet hemifrån att röra mig i samhället innan det var lika vanligt som i dag, stötte på en hel del dumheter.

Engagemanget kommer från erfarenheter och uppväxten

I tonåren när hon bodde i Göteborg var det restauranger som vägrade henne tillträde för att de andra gästerna kunde ta illa vid sig och hotell där gästerna krävde att få checka ut när hon hade checkat in. Eftersom hon var ”strängt uppfostrad” gick hon inte i polemik utan bet ihop. Men hon lade det på minnet och tog igen det senare.

Det vände på riktigt när hon och hennes före detta sambo drev en fråga om bostadsanpassning ända upp till Högsta förvaltningsdomstolen – och fick rätt.

– Den erfarenheten har jag valt att sprida. Det går. Det kan vara jobbigt, vara svårt och ta tid, men du kan få rätt.

Hon ger den hjälp som hon önskar att hon själv haft tillgång till när hon var ung och flyttade hemifrån.

Engagemanget har växt utifrån egna erfarenheter, men hon berättar också om en mamma som gett henne kraft.

– När hon satte mig till världen fick hon rådet att lämna bort mig, glömma mig och istället gå hem och skaffa ”ett friskt barn”.

Men Kicki Staffas mamma valde en annan väg.

– Hon stod på sig och sa alltid till mig: ”Du kan alltid göra allt som andra kan, men du måste hitta din egen väg”.

Råder andra att hålla fanan högt

Tipset hon vill ge till dem som inspireras av hennes engagemang är att skaffa kunskaper, och kontakter.

– Det är kontakter det handlar om i väldigt stor mån. Jag delar gärna med mig av mina och av den kunskapen jag har.

– Många vågar inte agera för att de är rädda för repressalier. De är rädda att det kan slå tillbaka, men det gör det inte. Och nu, när det blir lite sämre tider så måste vi hålla fanan högt. Inte låta den gå ut genom dörren.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss