Risk för skogsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Eldsjälen Marie-Louise Thor - Små insatser får andra att må bra

Leende kvinna framför en butikshylla.

Marie-Louise Thor, eldsjälen som arbetar med Floby Samhällsförening.

Pubkvällar, en träningslokal, ny hundrastgård, nya vandringsleder och grillplatser. Listan över projekt som Floby Samhällsförening har tagit sig an kan göras lång och fler är på gång. I spetsen står nyutnämnde eldsjälen Marie-Louise Thor.

– När min mamma flyttade till Floby sa folk att de förstod varifrån mitt engagemang kommer. Hon har en sån fart, säger Marie Louise Thor, som säger att hon själv jobbar mer i bakgrunden.

Men det betyder inte att hon inte får saker ur händerna. Just nu arbetar hon och samhällsföreningen med kommunen för att få till nya lägenheter.

– Det finns många hus runtom där det bara bor en ensam människa. Om vi hade fina lägenheter för dem att flytta till skulle husen kunna frigöras för alla som kan vilja flytta hit när näringslivet utvecklas i samhället.

Fick byn att blomma upp

Hon säger att det tågstopp i Floby som samhällsföreningen var med och drev fram gjorde att byn blommade upp. Nya lägenheter skulle kunna bli ytterligare en skjuts, men samhällsföreningen ligger inte på latsidan i väntan på det. På Marie-Louise Thors initiativ besöker föreningen alla som köpt hus i Floby.

– Vi knackar på och välkomnar dem med en påse där vi plockat ihop bra grejer och hör efter om de har några frågor. Kanske viktigast av allt är att vi skapar en kontakt.

Marie-Louise Thors vill att Floby ska fortsätta vara attraktivt att flytta till, att människor ska känna varandra och fortsätta måna om varandra. Hon ser en stor potential för samhället.

– Vi har kommunens största skola, vi har en jättebra livsmedelsbutik och flera arbetsplatser som gör att många åker hit och för att arbeta. Jag trivs väldigt bra här och vill att andra också ska kunna bo här.

Med ett starkt driv kommer man långt

När Marie-Louise Thor berättar om sitt arbete framträder en förmåga att få saker att hända. Genom att mobilisera lokalsamhället både när det ska samlas pengar och engageras arbetsinsatser hittar hon och föreningen vägar framåt i annars ofta tröga processer.

– Det har hänt mer och mer de senaste åren. Jag har varit ordförande i snart tio år och man blir modigare och driftigare med tiden.

Hon berättar om dammen i Floby som håller på att växa igen. Kommunen kan inte göra något för de måste prioritera två andra våtmarker. Då går Marie-Louise och samhällsföreningen in.

– Jag hoppas att vi ska få möjlighet att gå in som förening och rensa i vattnet. Vi kan söka pengar för det och gå in och göra själva.

Hon skrattar när jag frågar om det finns hopp i frågan.

– Jaha! De börjar lära sig att vi i Floby ger oss inte. Vi frågar igen och igen och igen.

Kanske ligger det i släkten, engagemanget. För Marie-Louise Thor är det en självklarhet. Att hon arbetar deltid i charken på ICA och har en egen tårtfirma vid sidan av är inget hinder. Istället beskriver hon det istället som att det gör att hon har tid, för hon kan ha telefonen med sig och svara i den på ett sätt som hennes stora engagemang kräver.

Det märks att hon verkligen gillar att hjälpa när hon beskriver hur hon genom små insatser kan få andra att må bra. Som det som hände på hundträffarna de ordnar varje torsdag. Hundarna tränas när de ses och genom att man pratar om hundarna kan personer som annars har svårt för gemenskaper också vara med.

När jag såg en av deltagarna, som har haft mycket svårt i livet, skapa kontakt med en annan deltagare i samma situation då var det värt allt. Om allt arbete med promenaderna bara ledde till att de två människorna mötte varandra, då var det värt alltihop, varenda torsdag i regn och rusk.

Enkla tips till andra

Tipset till andra som vill göra gott är enkelt.

– Ett leende är en väldigt bra start. Det är trevligare än en stängd mun och det smittar av sig.

Hon säger att man oftast får tillbaka det man ger och känner.

– Det blir en spegel för en själv. Och oj vad det kan kännas gott i hjärtat.

Motivering

Marie-Louise Thor är en eldsjäl för sin hembygd! Hon är navet i Floby samhällsförening som driver på för utveckling både för invånare, föreningar och näringsliv. Marie-Louise gör det där extra för Floby. Hon fixar pubkvällar, läxhjälp, andra evenemang, jobbar för att det ska byggas nya lägenheter och etableras nya företag, med mera. Floby samhällsförening har en egen lokal där de arbetar med integration. Hon är en eldsjäl helt enkelt.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss