Aktuella varningsmeddelanden i Västra Götalands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Eldsjälen Daniel Maronde tog skateboardkulturen till Lidköping

Tre leende personer på bild, två män och en kvinna, håller upp en skylt där det står Linköpings skateboardförening 25000 kronor.

Daniel Maronde (till höger) är eldsjälen som grundade Lidköpings Skateboardförening.

”En boost för självförtroendet.” Så beskriver Daniel Maronde att han blivit utnämnd till eldsjäl för hur han öppnat för en ny idrottskultur, skateboard, i Lidköping.
– Kidsen blir glada, det är därför man gör det. Men det har inte alltid varit en enkel resa. Utnämningen stärker mig i att vi har gjort något riktigt bra, säger han.

Det började 2019 när Daniel Maronde och fyra kompisar fick nys om en skate-bowl inomhus och började åka. Den var ganska nedgången och de såg hur många av de unga som kom vände i dörren. Av olika anledningar sköttes banan av en E-sportförening, vars fokus inte låg helt på skate.

Så fick de frågan från kommunen om de ville ta sig an och rusta upp banan. En kafferast senare hade han, Gustav, Tobias, Mia och Dennis bestämt sig och Lidköpings Skateboardförening grundades. Daniel Maronde blev ordförande. Första uppgiften blev att hitta finansiering för att göra i ordning hallen. Med stöd av bidrag från bland andra Svenska SISU och Skateboardförbundet kunde de ge ett välrenommerat skateboardbyggföretag i uppdrag att bygga för så många åkare som möjlig på den relativt lilla ytan.

– Det blev riktigt jäkla bra. Bowlen fick ett nytt topplager, en 25 till 30 meter lång street-yta byggdes längs med hela hallen omgiven av olika ramper på kortsidorna, bland dem en miniramp. 30 åkare kan hålla igång samtidigt.

Envishet trots Corona-pandemin

En stor invigning planerades till mars 2020. Anmälningar strömmade in från hela länet. Tills covidviruset kom till Sverige.

– Vi fick dra i handbromsen och ställa in alltihop.

Men de gav aldrig upp. Genom hela pandemin höll de liv i en ungdomsgrupp, som bara växte. Snart var det dags för nästa steg, utomhusparken. På rekordtid lyckades Daniel Maronde och de andra i föreningen få ihop finansiering och – i gott samarbete med kommunen – reda ut det formella med olika tillstånd och arrendet av marken. Den här gången blev det en riktig invigning.

– Jag har ibland svårt att förstå att vi kunde få bästa läget, i närheten av den nyutvecklade strandpromenaden, vid båthamnen med sin pir, med utsikt över Vänern och kvällssol, säger Daniel Maronde.

Vill bevara skateboard-kulturen

Det låter som en saga, full fart och framgångar. Men det har inte bara varit lätt. Daniel Maronde och föreningen har varit tydliga från början med att de gör det här för skateboard-kulturen.

– Det är den vi vill bevara. Kamratskapet, musiken och umgänget. Här finns en öppenhet och tolerans, som jag tror kan vara en brygga mellan olika grupper och åldrar.

Det tydliga valet har väckt känslor. Föräldrar har undrat varför de inte kan använda den nya parken som lekplats för sina små. Andra har uttryckt oro för att den nya parken blir ett tillhåll för oönskade aktiviteter.

Daniel Maronde förstår föräldrarna. Det är inte roligt med en ledsen femåring som blivit nekad att vara i parken, även om det är av säkerhetsskäl.

– Det är lätt för föräldrar att tro att vi har byggt en lekplats. De tror att kommunen står för parken.

Det kan vara svårt att förklara att det är föreningen som har samlat ihop pengar, som arrenderar marken och som sett till att parken byggts.

– Men vi har varit otroligt öppna redan från början att det är skateboard vi brinner för. Vi höll den linjen tydligt – och jag är glad för det, för det har gjort det lättare i längden.

En skate-boom blev belöningen

– Det är underbart när man sitter på läktaren och parken är ganska välfylld. Med kids. Det är för dem man gör det. För att kunna erbjuda en park värd namnet, där de kan utvecklas, säger Daniel Maronde, som när han själv var liten spelade fotboll och innebandy inom olika föreningar.

– När vi skejtade var det ute på gatan. Sen kom det hallar och så, men då hade jag flyttat.

Nu vill han passa på att ge skejtande ungdomar det han själv fick inom den organiserade idrotten.

– Jag har haft det väldigt bra och vill försöka skapa så himla bra förutsättningar det bara går för kidsen.

En bra balans i engagemanget är nyckeln

Hans tips till andra som vill engagera sig är att hitta en bra balans.

– Det blir lätt att man vill vara överallt och vill så himla väl. Alla har jobb och familjer och ibland kör det ihop sig. Då är det viktigt att lyfta från varandras axlar så att det går att hitta pauser.

I skateboardföreningen har de delat upp arbetet i en utomhusgrupp och en hallgrupp.

– Vi i styrelsen har mycket fokus på parken, medan några riktigt goa medlemmar drar ett lass med hallen. Det har varit ett vinnande koncept för oss.

Motivering

Daniel Maronde är ordförande i Lidköpings skateboardförening, som har möjliggjort för en ny idrott i Lidköping. Genom den skatepark föreningen byggt visar man att med engagemang går det att utveckla fritidsutbudet i Lidköping. Skateparken är öppen och tillgänglig för alla - unga, gamla, Lidköpingsbor och besökare. Föreningen driver också verksamhet inomhus vintertid i Lidköping skatehall i Sockerbruket. Stort fokus ligger på barn och unga.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss