Aktuella varningsmeddelanden i Västra Götalands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Eldsjälen Gunilla Johansson - Det går alltid att arbeta tillsammans, när man har samma goda mål

Kvinna står med lådor fylld med saker mot en tegelvägg

Gunilla Johansson, Törebodas eldsjäl för engagemanget med Matkassen

– Jag blev lite chockad när jag fick brevet med inbjudan från landshövdingen. Jag skyndade att öppna för jag kunde inte tro att det var till mig, för jag tycker själv inte det jag gör är så mycket, säger Gunilla Johansson, som valts ut till en av årets Eldsjälar.

Gunilla Johansson blev nominerad till årets eldsjäl för sitt arbete med Matkassen i Töreboda, där mat delas ut till behövande i samarbete med Missionskyrkan och lokala handlare. Det är inte hennes grej att stå i rampljuset, men när hon börjar berätta om sitt engagemang blir det tydligt att hennes eld värmer i många sammanhang.

Från ideellt arbete till ordinarie tjänst

Förutom matkassen, där hon kort efter att hon engagerat sig blev ett nav i arbetet, ordnar hon träffar för olika grupper med utsatta människor. Det började som ideellt arbete, men när kommunen såg nyttan av arbetet gjorde det till en del av hennes ordinarie tjänst som samordnare för gode män.

Det är människor som har det jobbigt i livet, med missbruk, ensamhet eller annat. Jag har en grupp med bara kvinnor, en för åldersberikade män och en med yngre män. Vi lagar alltid mat ihop och sedan hittar vi på något. I söndags var vi på tre-kamp i Skövde och i november åker vi buss till Ullared ihop. Vi har även bowlat och fått såväl hårvård som fotvård tillsammans. Allting hänger på vad de själva vill.

I "Förrådet" finns möbler och husgeråd för behövande

Hon sköter också det som kommit att kallas Förrådet. Det började med att Gunilla fick frågan om hon visste någon som hade en säng över, till en som behövde utan att ha råd. Hon sa att det kunde hon väl kolla – och på den vägen är det.

– Det spred sig. Nu ringer folk när de har möbler över och jag ordnar så att någon kör det till ”Förrådet”. Därifrån kan det gå vidare till dem som behöver. Möbler och husgeråd har jag.

Hon poängterar att det inte bara är en möjlighet att hjälpa utsatta människor.

– Man tar till vara också, i stället för att slänga. Samma med maten. Vi kastar väldigt mycket. Genom Matkassen kan vi ta till vara och ge till dem som behöver.

Ser ett behov av att ge stöd

Gunilla Johansson ser ett stort behov, ett behov som bara ökar ju mer matpriserna går upp.

– Folk skäms, stänger in sig och blir mer ensamma. Jag försöker lyfta dem i stället. För de gör vad de kan och de behöver stöttning.

Hon möter mycket tacksamhet från många – som hon genast skickar vidare.

– De tror att det är jag men det är ju andra, så som ICA, Hembageriet, Polfärskt bröd och Missionskyrkan, som hjälper. Jag bara förmedlar.

Gunilla Johansson har inget patentsvar på varför hon själv är engagerad.

– Jag gillar det här. Jag gillar att hjälpa andra människor som har det dåligt. Jag har det så himla bra själv. Om man har det tryggt hemma, då blir det lätt att bjuda på sig själv.

Hon lyfter fram sin man, som gillar rampljuset lika lite som hon själv, och säger att det är ett gemensamt engagemang.

– Min man arbetar hemma. Han har sin skog, sågen och hyveln – och kan sköta marktjänsten hemma. Annars hade det aldrig funkat.

Gunilla Johansson har alltid jobbat mycket och har jämt full upp, något som hon tror kan vara en anledning till att man vänder sig till henne. Hon har kraften att ta saker vidare.

Gunillas tips till andra som vill engagera sig

När Gunilla Johansson får frågan om hon har några tips till andra som vill engagera sig, radar hon upp allt gott som görs av olika aktörer.

– Vill man vara delaktig och göra saker för andra människor finns det mycket man kan göra. Det finns massor av lokala initiativ.

Bara några minuter efter att vi avslutat samtalet, ringer hon upp igen med ett tillägg.

– Jag tror också det är viktigt att man inte är rädd för kyrkan, även om man själv inte är kyrklig. Det går alltid att arbeta tillsammans, när man har samma goda mål.

Motivering

Gunilla Johansson är en engagerad god man inom socialtjänsten. Gunilla driver dessutom projektet ”Matkassen” i samarbete med Missionskyrkan, Ica, Hembageriet i Töreboda och Polfärskt bröd. Genom detta initiativ stöttar hon de mest utsatta i kommunen med socialt umgänge, meningsfull sysselsättning och mat samtidigt som hon bidrar till att skapa en hållbar framtid i linje med Agenda 2030-målen.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss