Nu är det dags för den lokala naturvårdens dagar i Västra Götaland

Två män slår grönt gräs med lie.

Vill du lära dig slå med Lie? Nu har du chansen. Foto: Stefan Husar.

Nu har du chansen att lära dig slå med lie, bygga insektshotell och fördjupa kunskaperna om allt ifrån ängsmarker till groddjur. Eller du kanske föredrar att guidas genom ett biparadis, spana efter fladdermöss eller gå tipspromenad?

Under Lokala Naturvårdens dagar, den 25–27 augusti, bjuder kommuner och andra aktörer in allmänhet och media till sina lokala naturvårdsprojekt.

Tanken med dessa dagar är att visa upp de lokala och kommunala naturvårdsprojekten och låta människor ta del av de goda resultaten som uppnås med stöd av det statliga LONA-bidraget, berättar Linda Karlsson, naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen.

Följande aktiviteter arrangeras i Västra Götalands län

Guidad naturvandring i Dammekärr 26 augusti

Hällkista, kvarnstensämnen, fältspatsbrytning - vad är det egentligen? Följ med på en spännande naturvandring i skogarna runt Dammekärr, där du får får upptäcka en rad sevärdheter. Guide är Pelle Dalberg, ett levande uppslagsverk med rötterna i Ale.

Vandringen beräknas ta ca 2 timmar och är familjevänlig. Vi vandrar i lugn takt i lätt terräng. Fritidsbanken Ale har ett begränsat antal gåstavar till utlåning. Alla deltagare bjuds på fika efteråt.

När: Lördag 26 augusti, start klockan 10.30-13.00.

Var: Dammekärrsvägen 5, Nödinge.

Kontakt: Emma Kronberg, emma.kronberg@ale.se.

Läs mer på Ale kommuns webbplats:

Guidad naturvandring i Dammekärr (ale.se) Länk till annan webbplats.

LONA-dagarna vid Broddetorps biparadis!

Den 25 augusti är ni välkomna till Broddetorp, där Falköpings kommun ger en inblick i arbetet som pågår med att bevara natur- och kulturvärden i kommunen. Besökare ges även möjlighet att själva aktivera sig i olika naturvårdsaktiviteter, ex. lieslåtter, guidning i Broddetorps Biparadis, fika och musik samt fladdermusspaning. Möjlighet till tältövernattning finns.

Här finns program och anmälan:

Program och anmälan Länk till annan webbplats.

Var: Samling vid Broddetorpsskolan, Falköpingsvägen 14, strax innan programmet drar igång. Arrangemanget sker vid Broddetorps biparadis, bakom skolan vid Stenstorpsvägen.

Kollektivtrafik: Buss 303 avgår från Falköping resecentrum klockan 15:40 (framme 16:01) och klockan 16:17 (framme 16:39). Hemresa sker via anropsstyrd trafik och bokas på telefon: 0771-919090 senast 1 timme före avresa.

Kontakt: Dag Fredriksson, 0515-88 51 29, dag.fredriksson@falkoping.se och Sara Lehman Svensson, sara.lehmansvensson@falkoping.se och Amina Johansson, amina.johansson@falkoping.se.

Naturdagar i Semper Biosfärstråk 25-26 augusti 2023

Invigning av det nya biosfärsstråket. Titta på insektshotell och fågelholkar (eller bygg egna!), utforska växter, slå med lie, gå tipspromenader samt lär dig mer om biologisk mångfald. Under dagarna kommer de olika aktörerna i projektet "Semper Biosfärstråk” vara på plats och informera om projektet.

Var: I Götene tätort och på gång- och cykelvägen som ingår i projektet (mellan Lidköpingsvägen-Riksväg 44, som tidigare varit en järnvägsbank).

Kontakt: Mikael Lundgren, kommunutvecklare Samhällsbyggnad Götene kommun, 0511-38 62 83.

Mer information: Affisch-LONA-dagar-aug-2023-1.pdf (vanerkulle.org) Länk till annan webbplats.

Biologisk Mångfald på Smögen – med fokus på vanlig padda och strandpadda

Inför LONA-dagarna har en broschyr tagits fram, med ny information om Sveriges groddjur, vilka arter som finns på Smögen samt en översikt av de hot som finns mot groddjuren. Under LONA-dagarna kommer broschyren delas ut på ICA på Smögenön, kommunkontoret i Kungshamn samt på Nordens Skeppshandel på Smögenön.

Kontakt: Jan Mattsson, projektledare, 070-911 83 50.

Njut av ängsmarker i djurparken!

Borås djurpark och camping AB arbetar inte enbart med de stora utrotningshotade arterna. Med hjälp av bidrag från LONA har de skapat ängsmarker, insekthotell och sanddyner för att gynna även mindre, vilda arter såsom bin och fjärilar. I djurparken finns ett stråk av ängsmark, och på campingen kan gästerna njuta av en större ängsyta som blommar vackert. Dessa områden kan avnjutas vid ett besök hos under LONA-dagarna (entrépriser för dessa dagar gäller!) och broschyrer finns att få.

Kontakt: Niclas Kroon, miljökoordinator, niclas.kroon@borasdjurpark.se och Johan Jönsson, djurparkszoolog, johan.jonsson@borasdjurpark.se.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss