Nytt regeringsuppdrag: utveckla regional och lokal energiplanering

Idag beslutade regeringen att Länsstyrelsen i Västra Götalands län tillsammans med Energimyndigheten får i uppdrag att bland annat ta fram en regional handlingsplan och metodstöd för kommunal energiplanering. Uppdraget ska slutredovisas i december 2024, med delredovisning den 15 november 2023.

Uppdraget kan bidra till att fler aktörer och verksamheter hittar lösningar för att möjliggöra industrins gröna omställning i Västra Götaland. Erfarenheterna från Västra Götaland bedöms även kunna komma till nytta i andra delar av landet, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Det är ett mycket välkommet besked från regeringen. Utvecklad regional och lokal el- och energiplanering är mycket viktigt för näringslivet och för att stärka förutsättningarna för den genomgripande gröna omställningen i Västsverige, säger landshövding Sten Tolgfors.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss