Risk för skogsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Utsläpp av slam i Göta Älv från pappersbruk i Lilla Edet

Göta älv vid Lödöse. Vinterbild. Foto: Länsstyrelsen.

Under natten till måndagen skedde ett utsläpp av slamhaltigt vatten i Göta älv från Essity pappersbruk i Lilla Edet. Slammet består av organiskt material från papperstillverkningen och innehåller kväve och fosfor, men enligt uppgift från Essity inga farliga ämnen.

– Vi gör i nuläget ingen annan bedömning än den som bolaget gör; att det inte är farligt för djur eller människor, säger Nardono Nimpuno, tf chef för Länsstyrelsens miljöskyddsavdelning.

Kommunerna som tar sitt dricksvatten ur älven, det vill säga Göteborgs (Alelyckans vattenverk) och Kungälvs kommun är informerade och har vidtagit nödvändiga åtgärder. Lilla Edets kommun berörs inte eftersom de tar sitt dricksvatten ett stycke uppströms utsläppet.

Räddningstjänst och bolagets interna beredskap var snabbt på plats och genomförde åtgärder för att minimera utsläppet.

Sten Tolgfors

Se Kontakta oss