Volvo Technology AB, Göteborgs kommun

Volvo Technology AB ansöker hos Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Västra Götalands län om tillstånd enligt miljöbalken till test- och utvecklingsverksamhet på fastigheterna Kyrkbyn 88:6 och Rambergsstaden 17:55 i Göteborgs kommun.

Ansökan omfattar bland annat testning och utveckling av kompletta fordon och andra transportlösningar, drivlinor och motorer. I ansökan ingår även framställning av högst 28 000 megawattimmar vätgas och högst 450 ton kvävgas per kalenderår för användning inom verksamheten.

Verksamheten omfattas av kraven på specifik miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken. En miljökonsekvensbeskrivning har lämnats in.

Handlingarna finns tillgängliga hos Länsstyrelsen Västra Götaland och hos kommunkansliet eller motsvarande i Göteborgs kommun. Det går också att kontakta Länsstyrelsen Västra Götaland, e-post vastragotaland@lansstyrelsen.se, telefon 010-224 40 00 .

Synpunkter

Synpunkter på handlingarna ska lämnas skriftligen till Miljöprövningsdelegationen senast den 29 maj 2024.

Synpunkter kan skickas in via

Ange diarienummer 289-2024.

Sten Tolgfors