Risk för gräsbrand i Västra Götalands länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Heimer Grävmaskiner AB, Tranemo

Heimer Grävmaskiner AB ansöker hos Miljöprövningsdelegationen inom Länsstyrelsen i Västra Götalands län om tillstånd enligt miljöbalken till fortsatt och utökad bergtäkt samt hantering och återvinning av inerta massor på fastigheterna Växtorp 4:3 och 8:1 i Tranemo kommun.

Ansökan omfattar brytning av totalt 1 000 000 ton berg, med ett maximalt årligt uttag om 100 000 ton. Ansökan omfattar även samt mottagning av totalt 500 000 ton externa massor, med en maximal årlig mängd om 50 000 ton.

Verksamheten omfattas av kraven på specifik miljöbedömning enligt 6 kap. miljöbalken. En miljökonsekvensbeskrivning har lämnats in.

Handlingarna finns tillgängliga hos Länsstyrelsen Västra Götaland och hos kommunkansliet eller motsvarande i Tranemo kommun. Det går också att kontakta Länsstyrelsen Västra Götaland, e-post vastragotaland@lansstyrelsen.se, telefon 010-224 40 00 .

Synpunkter

Synpunkter på ansökan och miljökonsekvensbeskrivningen ska lämnas skriftligen till Miljöprövningsdelegationen senast den 20 maj 2024.

Synpunkter kan skickas in via

Ange diarienummer 23923-2023.

Sten Tolgfors