Östra hamnen, Lidköpings kommun

Miljöprövningsdelegationen har den 3 april 2024 gett Vänerhamn AB tillstånd enligt miljöbalken till hamnverksamhet i Lidköpings hamn (Östra hamnen).

Tillståndet gäller för hantering och lagring av högst 1 500 000 ton gods per år. Samtidigt har Miljöprövningsdelegationen avslagit ansökan för en del av det nya hamnområdet.

Beslutet finns tillgängligt hos Länsstyrelsen Västra Götaland på kontoren på Södra Hamngatan 3 i Göteborg, Drottninggatan 2 i Vänersborg och Hamngatan 1 i Mariestad samt hos kommunkansliet eller motsvarande i Lidköpings kommun. Det går också att kontakta Länsstyrelsen Västra Götaland, e-post vastragotaland@lansstyrelsen.se, telefon 010-224 40 00 .

Överklagan

Beslutet kan överklagas till mark- och miljödomstolen. Överklagandet ska ha kommit in till Miljöprövningsdelegationen senast den 8 maj 2024.

Överklagan kan skickas in via

Ange diarienummer 28946-2022.

Sten Tolgfors