Aktuella varningsmeddelanden i Västmanlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Sala 400 år

Kungen och landshövdingen med följe går på röda mattan genom Sala

Foto: LFL Marketing

Den 15 april 2024 var det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Landshövding Johan Sterte var med och firade tillsammans med kungligheter, besökare och kommunens invånare.

Födelsedagsfirandet inleddes med att kungaparet och landshövdingen deltog vid avtäckning av en ny staty vid Salas järnvägsstation. Statyn föreställer en gruvarbetare. Gruvarbetarna var under jord 10 till 12 timmar per dag, sex dagar i veckan. Det har alltid varit kungar och högre herrar som fått monument och platser uppkallade efter sig. Nu får äntligen de som utförde det hårda slitet i och runt Sala Silvergruva lyftas fram.

- Det var en extra välkomnande och hemtrevlig atmosfär i Sala idag. Många deltog i firandet och det känns att Salaborna med rätta är stolta över sin bygd och sin historia. Sala silvergruva och stadens invånare bidrog och bidrar även idag till Sveriges välstånd, säger landshövding Johan Sterte.

Under eftermiddagen bjöds Salas invånare och besökare in till kalas och det serverades fika på torget. När hovet lämnade Sala fick de och landshövdingen med sig en picknick-korg med eftermiddagsfika i bilarna. Korgarna innehöll bland annat den för kalaset särskilt framtagna kakan ”Drottninggruva” som bakats av flera lokala konditorier.

Om jubileumsåret

Salas firande inleddes redan 1 januari med invigningskonsert och den mycket uppskattade ljusfestivalen ”Nattljus & Vinterskimmer”. Under året sker över 100 evenemang.

Salas skolor har fått material för att undervisa om Salas historia, förskolor har engagerat sig och skapade bland annat fina konstverk till Nattljus & Vinterskimmer. Ett antal råd med representanter från föreningar, kommun, företag och ideella krafter har tillsammans gjort firandet möjligt.

Foto: Ulrika Larsson

Kungen och drottningen