Kontakta oss

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, skicka e-post eller vanligt brev. Du kan också besöka oss på Västra Ringvägen 1 i Västerås.

Kontaktuppgifter

Växel

Telefonnummer: 010–224 90 00

Växeln har öppet helgfria vardagar klockan 08.00-16.30.

Receptionens öppettider

Receptionen på Västra Ringvägen 1 är öppen helgfria vardagar klockan 08.30–12.00.

E-post

Ärenden och frågor skickar du till vår allmänna e-postadress: vastmanland@lansstyrelsen.se

Har du tunga filer du vill bifoga till mejlet? Skicka e-post till oss och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka bilagor på upp till 2 GB.

Fax

Vårt faxnummer är 010-224 91 10.

Besök oss

Länsstyrelsen i Västmanlands län ligger i närheten av tåg- och busstationen i Västerås.

Besöksadress

Västra Ringvägen 1 
721 86 Västerås

Reception

Receptionen är öppen helgfria vardagar klockan 08.30–12.00. 

Öppettider under 2024 vid helger som infaller måndag till fredag.

Datum 2024

Öppettider

5 januari, trettondagsafton

Klockan 08.30-12.00

6 januari, trettondagen

Stängt

28 mars, skärtorsdag

Klockan 08.30-12.00

29 mars, långfredag

Stängt

1 april, annandag påsk

Stängt

1 maj, valborg

Stängt

8 maj, dag före Kristi himmelsfärdsdag

Klockan 08.30-12.00

9 maj, Kristi himmelsfärdsdag

Stängt

6 juni, nationaldagen

Stängt

21 juni, midsommarafton

Stängt

1 november, dag före allhelgonadagen

Klockan 08.30-12.00

24 december, julafton

Stängt

25 december, juldagen

Stängt

26 december, annandag jul

Stängt

31 december, nyårsafton

Stängt

 

Länsstyrelsens besöksparkering

Mitt emot vår huvudingång finns sex parkeringsplatser som är avsedda för våra besökare. Där får du stå en timme om du anmäler ditt registreringsnummer i vår reception.

På baksidan av Länsstyrelsen (mot järnvägen), intill parkeringsautomaten, finns åtta parkeringsplatser. Det är en allmän parkering där du kan stå i upp till 3 timmar. Du behöver enbart en parkeringsbiljett, inget tillstånd.

Fler parkeringsplatser

Om det är fullt på Länsstyrelsens besöksparkering hittar du närmaste parkeringsplatser vid tågstationen eller vid Lögarängen. Du har också möjlighet att parkera i P-husen i centrum.

Parkera i Västerås - digital parkeringskarta Länk till annan webbplats.

Digital post

Du kan få digital post för vissa av våra ärenden

Anmäl att djur far illa

Telefonnummer: 010–224 96 00 (vardagar klockan 09.00–11.00).

Vid rovdjursangrepp och viltskador

Telefonnummer: 010–224 93 94

Ange gärna diarienummer och/eller mottagarens namn.

Länsstyrelsen i Västmanlands län
721 86 Västerås

Alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura). Det finns flera olika sätt att skicka e-faktura till oss.

För dig som är leverantör till offentliga aktörer, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.

E-faktura med PEPPOL

Vi önskar att du i första hand skickar e-fakturor via PEPPOL-nätverket. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021002411.

Peppol, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.

E-faktura via leverantörsportal

Har du som leverantör inte systemstöd för att skicka elektroniska fakturor erbjuder vi en kostnadsfri anslutning till en leverantörsportal. Här kan du skicka e-fakturor till oss på ett enkelt sätt.

Kontakta oss så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center).

Fakturareferens

Fullständigt för- och efternamn på beställaren ska anges i som ”Beställarreferens” eller motsvarande.

Om ordernummer finns (U0000XXXX) ska detta anges i som ”Orderreferens” eller motsvarande.

Betalningsvillkor

Våra betalningsvillkor är 30 dagar. Vi accepterar inte expeditions-, fakturerings- eller liknande avgifter.

Har du frågor?

Har du frågor om hur du ska fakturera oss så kontakta oss på e-handel.vastmanland@lansstyrelsen.se

Skicka faktura till oss - information i pdf Pdf, 109.1 kB.

Länsstyrelsen i Västmanlands län: 202100-2411

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Kontakt

Länsstyrelsen i Västmanlands län

Telefon: 010–224 90 00 (växel)

Dela sidan:

Landshövding

Johan Sterte

Besöksadress

Västra Ringvägen 1

Postadress

721 86 Västerås

Organisationsnummer

202100-2411

Följ oss