Kontakta oss

Länsstyrelsen i Västmanlands län

Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, skicka e-post eller vanligt brev. Du kan också besöka oss på Västra Ringvägen 1 i Västerås.

Ring växeln

010–224 90 00

Växeln har öppet måndag-fredag kl. 08.00-16.30

Vid anmälan att djur far illa, ring 010–224 96 00 (vardagar kl 09.30–12.00)

Vid rovdjursangrepp och viltskador, ring 010–224 93 94

Skicka e-post

Ärenden, frågor eller svar skickar du i första hand till vår allmänna e-postadress:

vastmanland@lansstyrelsen.se

Har du tunga filer du vill bifoga till mejlet? Skicka e-post till oss och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka e-post på upp till 2 GB till Länsstyrelsen.

Digital brevlåda

Länsstyrelsen erbjuder digital post i vissa av våra ärenden

Besök oss

Länsstyrelsen i Västmanlands län ligger centralt beläget i Västerås med gångavstånd till tåg- och busstationen. Hitta till oss via karta Pdf, 783.9 kB, öppnas i nytt fönster..

Besöksadress

Västra Ringvägen 1 
721 86 Västerås

Öppettider reception

Öppettider kl 09.30–11.45. 

Länsstyrelsens besöksparkering

Mitt emot vår huvudingång finns sex parkeringsplatser som är avsedda för våra besökare. Där får du stå en timme om du anmäler ditt registreringsnummer i vår reception.

På baksidan av Länsstyrelsen (mot järnvägen), närmast parkeringsautomaten, finns åtta parkeringsplatser. Det är en allmän parkering där du kan stå i upp till 3 timmar. Du behöver enbart en parkeringsbiljett, inget tillstånd.

Informationsblad och karta över våra parkeringsplatser Pdf, 1.1 MB.

Alternativa parkeringsplatser

Om det är fullt på Länsstyrelsens besöksparkering hittar du närmaste parkeringsplatser vid tågstationen eller vid Lögarängen. Du har också möjlighet att parkera i P-husen i centrum.

Parkera i Västerås - digital parkeringskarta Länk till annan webbplats. 


Datum 2021

Öppettider

5 januari, trettondagsafton

Öppet kl. 08.00–11.45

6 januari, trettondagen

Stängt

1 april, skärtorsdag

Öppet kl. 08.00–11.45

2-5 april, påskhelgen

Stängt

30 april, valborgsmässoafton

Öppet kl. 08.00–11.45

12 maj

Öppet kl. 08.00–11.45

13 maj, Kristi himmelsfärsdag

Stängt

25 juni, midsommarafton

Stängt

5 november, allhelgonaafton

Öppet kl. 08.00–11.45

24-25 december, julhelgen

Stängt

31 december, 1 januari, nyårshelgen

Stängt


Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller mottagarens namn.

Länsstyrelsen i Västmanlands län
721 86 Västerås

Alla inköp i offentlig sektor ska enligt lag faktureras med e-faktura, pdf-fakturor accepteras inte.

Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce. I första hand önskar vi att elektroniska fakturor skickas via PEPPOL men det finns fler alternativ att skicka e-faktura till oss.

Följande gäller när du fakturerar oss:

  • Referens ska alltid anges på fakturan (fullständigt för- och efternamn på beställaren).
  • 30 dagars förfallotid tillämpas.
  • Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkänns inte.

Att skicka e-faktura till Länsstyrelsen i Västmanlands län

PEPPOL

Länsstyrelsen i Västmanlands län har PEPPOL-ID 0007:2021002411.

De format som Länsstyrelsen i Västmanlands län kan ta emot i PEPPOL-nätverket är Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura), Svefaktura BIS 5A 2.0 (faktura och kreditnota) samt PEPPOL BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota).

E-faktura via VAN

Om ni inte kan e-fakturera via PEPPOL kan ni använda vår VAN-tjänst. Länsstyrelsen i Västmanlands län använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce. Köper ni tjänster från en VAN-operatör idag så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss.

Format: SFTI Svefaktura

Partsidentitet: 2021002411 (vårt organisationsnummer)

Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS

Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1019

Om ni har ett affärssystem:

Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak.

Om ni inte har ett affärssystem eller inte redan är ansluten till en e-faktureringstjänst:

Är inget av ovanstående alternativ passande för er kan ni istället kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt.

Kontakta i så fall oss på e-handel.vastmanland@lansstyrelsen.se så skickar vi er en inbjudan till Leverantörsportalen (Visma Proceedo Supplier Center).

Länsstyrelsen i Västmanlands län: 202100-2411

Teletal

Ring 020 - 22 11 44. Utomlands är telefonnumret 0046 - 8 21 11 19.
Öppettider: Måndag - fredag öppet klockan 08:00-20:00.
Lördag – söndag, helgdag öppet klockan 12:00-16:00.

Mer information om teletal - www.teletal.se/ Länk till annan webbplats.

Tjänsten är kostnadsfri. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att tolka otydligt tal och svåra ord, ge stöd för minnet, anteckna vad som sägs och skicka hem det till dig samt ta dig genom telefonväxlar.

Du behöver inget tillstånd för att ringa med Teletal. Du ringer med din fasta telefon eller mobil.

Bildtelefoni

Erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.

Mer information om bildtelefoni - www.bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.

Texttelefoni

Förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.

Mer information om texttelefoni - www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats.

Kontakt