Kontakta oss
Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, skicka e-post eller vanligt brev. Du kan också besöka oss på Västra Ringvägen 1 i Västerås.
Kontaktuppgifter
Växel
Telefonnummer: 010–224 90 00
Växeln har öppet helgfria vardagar klockan 08.00-16.30.
E-post
Ärenden och frågor skickar du till vår allmänna e-postadress: vastmanland@lansstyrelsen.se
Har du tunga filer du vill bifoga till mejlet? Skicka e-post till oss och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka bilagor på upp till 2 GB.
Digital brevlåda
Du kan få digital post för vissa av våra ärenden
Anmäl att djur far illa
Telefonnummer: 010–224 96 00 (vardagar klockan 09.00–11.00).
Vid rovdjursangrepp och viltskador
Telefonnummer: 010–224 93 94
Besök oss
Länsstyrelsen i Västmanlands län ligger i närheten av tåg- och busstationen i Västerås.
Besöksadress
Västra Ringvägen 1
721 86 Västerås
Reception
Receptionen är öppen helgfria vardagar klockan 08.30–12.00.
Öppettider under 2023 vid helger som infaller måndag till fredag.
Datum 2023 | Öppettider |
---|---|
5 januari, trettondagsafton | Klockan 08.00-11.45 |
6 januari, trettondagen | Stängt |
6 april, skärtorsdag | Klockan 08.00-11.45 |
7 april, långfredag | Stängt |
10 april, annandag påsk | Stängt |
17 maj, dag före Kristi himmelsfärdsdag | Klockan 08.00-11.45 |
18 maj, Kristi himmelsfärdsdag | Stängt |
6 juni, nationaldagen | Stängt |
23 juni, midsommarafton | Stängt |
3 november, dag före allhelgonadagen | Klockan 08.00-11.45 |
26 december, annandag jul | Stängt |
Länsstyrelsens besöksparkering
Mitt emot vår huvudingång finns sex parkeringsplatser som är avsedda för våra besökare. Där får du stå en timme om du anmäler ditt registreringsnummer i vår reception.
På baksidan av Länsstyrelsen (mot järnvägen), intill parkeringsautomaten, finns åtta parkeringsplatser. Det är en allmän parkering där du kan stå i upp till 3 timmar. Du behöver enbart en parkeringsbiljett, inget tillstånd.
Fler parkeringsplatser
Om det är fullt på Länsstyrelsens besöksparkering hittar du närmaste parkeringsplatser vid tågstationen eller vid Lögarängen. Du har också möjlighet att parkera i P-husen i centrum.
Parkera i Västerås - digital parkeringskarta Länk till annan webbplats.
Ange gärna diarienummer och/eller mottagarens namn.
Länsstyrelsen i Västmanlands län
721 86 Västerås
Alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura). Det finns flera olika sätt att skicka e-faktura till oss.
E-faktura med PEPPOL
Vi önskar att du i första hand skickar e-fakturor via PEPPOL-nätverket. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021002411.
Peppol, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
E-faktura via leverantörsportal
Har du som leverantör inte systemstöd för att skicka elektroniska fakturor erbjuder vi en kostnadsfri anslutning till en leverantörsportal. Här kan du skicka e-fakturor till oss på ett enkelt sätt.
Kontakta oss så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center).
Fakturareferens
Fullständigt för- och efternamn på beställaren ska anges i som ”Beställarreferens” eller motsvarande.
Om ordernummer finns (U0000XXXX) ska detta anges i som ”Orderreferens” eller motsvarande.
Betalningsvillkor
Våra betalningsvillkor är 30 dagar. Vi accepterar inte expeditions-, fakturerings- eller liknande avgifter.
Har du frågor?
Har du frågor om hur du ska fakturera oss så kontakta oss på e-handel.vastmanland@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen i Västmanlands län: 202100-2411
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se
Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net
Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Kontakt
Länsstyrelsen i Västmanlands län
E-post: vastmanland@lansstyrelsen.se
Telefon: 010–224 90 00 (växel)