Kontakta oss
Länsstyrelsen i Västmanlands län
Om du vill komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa, skicka e-post eller vanligt brev. Du kan också besöka oss på Västra Ringvägen 1 i Västerås.
Ring växeln
Växeln har öppet måndag-fredag kl. 08.00-16.30
Vid anmälan att djur far illa, ring 010-224 96 00 (vardagar kl 09.30-12.00)
Vid rovdjursangrepp och viltskador, ring 010-224 93 94
Skicka e-post
Ärenden, frågor eller svar skickar du i första hand till vår allmänna e-postadress:
Har du tunga filer du vill bifoga till mejlet? Skicka e-post till oss och be om inbjudan till tjänsten Filskick. Då kan du skicka e-post på upp till 2 GB till Länsstyrelsen.
Digital brevlåda
Länsstyrelsen erbjuder digital post i vissa av våra ärenden sedan december 2018.
Besök oss
Länsstyrelsen i Västmanlands län ligger centralt beläget i Västerås med gångavstånd till tåg- och busstationen. Hitta till oss via karta.
Besöksadress
Västra Ringvägen 1
721 86 Västerås
Öppettider reception:
Öppet kl 08.00-16.00, lunchstängt mellan kl 11.45-12.45
Parkering på Länsstyrelsen
Besöksparkering
Mitt emot vår huvudingång finns sex parkeringsplatser som är avsedda för våra besökare. Där får du stå en timme om du anmäler ditt registreringsnummer i vår reception.
På baksidan av Länsstyrelsen (mot järnvägen), närmast parkeringsautomaten, finns åtta parkeringsplatser. Det är en allmän parkering där du kan stå i upp till 3 timmar. Du behöver enbart en parkeringsbiljett, inget tillstånd.
Informationsblad och karta över våra parkeringsplatser
Alternativa parkeringsplatser
Om det är fullt på Länsstyrelsens besöksparkering hittar du närmaste parkeringsplatser vid tågstationen eller vid Lögarängen. Du har också möjlighet att parkera i P-husen i centrum.
Parkera i Västerås - digital parkeringskarta
Datum | Öppettider |
---|---|
18 april, Skärtorsdag | Öppet kl. 08.00–11.45 |
19 april, Långfredag | Stängt |
22 april, Annandag påsk | Stängt |
30 april, Valborgsmässoafton | Öppet kl. 08.00–11.45 |
1 maj | Stängt |
29 maj | Öppet kl. 08.00–11.45 |
30 maj, Kristi himmelfärds dag | Stängt |
31 maj | Öppet kl. 08.00–11.45 |
6 juni, Nationaldagen | Stängt |
21 juni, Midsommarafton | Stängt |
1 november, Allhelgonaafton | Öppet kl. 08.00–11.45 |
24-26 december, Julhelgen | Stängt |
Ange gärna ärendenummer om ett sådant finns och/eller mottagarens namn.
Länsstyrelsen i Västmanlands län
721 86 Västerås
Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura
Vi ser gärna att du skickar fakturor elektroniskt till oss eftersom det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka helst fakturan via PEPPOL:s nätverk.
Vi accepterar inte pdf-fakturor.
Hur du skickar e-faktura till Länsstyrelsen i Västmanlands län
Har du inte möjlighet att skicka e-fakturor?
Via Länsstyrelsens leveransportal:
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor kan ni kostnadsfritt använda Länsstyrelsens leverantörsportal för att registrera dem manuellt.
Kontakta oss via e-handel.vastmanland@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
Via andra kommunikationslösningar:
Vi använder oss av Statens servicecenters e-handelstjänst och systemleverantören Visma Commerce för att ta emot e-fakturor. Din leverantör av e-fakturatjänster kan eventuellt ha fler möjligheter utöver PEPPOL att skicka e-fakturor till Visma Commerce.
Teletal
Ring 020 - 22 11 44. Utomlands är telefonnumret 0046 - 8 21 11 19.
Öppettider: Måndag - fredag öppet klockan 08:00-20:00.
Lördag – söndag, helgdag öppet klockan 12:00-16:00.
Mer information om teletal - www.teletal.se/
Tjänsten är kostnadsfri. En tolk följer med i samtalet och hjälper dig att tolka otydligt tal och svåra ord, ge stöd för minnet, anteckna vad som sägs och skicka hem det till dig samt ta dig genom telefonväxlar.
Du behöver inget tillstånd för att ringa med Teletal. Du ringer med din fasta telefon eller mobil.
Bildtelefoni
Erbjuder förmedling och distanstolkning av samtal via teckenspråkstolk. Du som använder teckenspråk ringer in till tjänsten via din dator eller bildtelefon. Du som använder tal ringer via en taltelefon. Tjänsten är kostnadsfri.
Mer information om bildtelefoni - www.bildtelefoni.net
Texttelefoni
Förmedlar samtal mellan texttelefoner och taltelefoner. Samtalen förmedlas ordagrant, neutralt och under total sekretess. Du kan få samtal förmedlade på svenska och engelska, men ej översatta. Tjänsten är kostnadsfri.
Kontakt
Tack för din medverkan
Berätta hur vi kan göra den här sidan bättre. Dina synpunkter är värdefulla för oss och din medverkan hjälper oss att förbättra webbplatsen.
Tyvärr kan vi inte svara på dina synpunkter här. Om du har en fråga som du vill ha svar på kan du gå via kontaktinformation.