Aktuella varningsmeddelanden i Västmanlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Landshövdingen invigde byggnadsminne

Folksamling utanför Turbinhuset i Västerås.

Foto: Ulrika Mogren

Nu är skylten på plats! Under tisdagen invigde landshövding Johan Sterte länets senaste byggnadsminne, Turbinhuset i Västerås, genom att avtäcka byggnadsminnesskylten.

Det var i december 2023 som Länsstyrelsen beslutade att Tubinhuset i Västerås skulle bli byggnadsminne. Invigningstalarna var förutom landshövdingen, Dennis Helfridsson, landschef för ABB Sverige, Mälarenergis styrelseordförande Carin Lidman och Staffan Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Västerås kommun. På plats fanns dessutom en släkting till byggmästaren Johan Mattson som byggde Turbinhuset i slutet av 1800-talet.

Det är väldigt roligt att byggnaden står kvar och att den är så gediget byggd. Den är pampig och trevlig, säger Tor Mattson som är barnbarn till Johan Mattson.

Efter talen och avtäckningen av byggnadsminnesskylten bjöds besökarna in på en guidad tur i Turbinhuset.

Man ser ju inte mycket av själva turbinerna, bara generatorn. Och det är ju bra att den är igång, säger Jörgen Bodin.

Det är häftigt att man bevarar huset som har haft stor betydelse för Västerås så det var ju på tiden. Jag trodde ju att det redan var ett byggnadsminne faktiskt, säger Cecilia Dahlén.

Turbinhuset är Västmanlands 51a byggnadsminne. Det byggdes 1891 och är av Sveriges äldsta kraftstationer. Idag är Turbinhuset en av Mälarenergis 41 vattenkraftstationer. Och den är faktiskt fortfarande i gång och producerar el!

Västerås och Västmanland är än idag Sveriges energicentrum med tusentals anställda och allt startade här vid Turbinbron som vi nu har invigt som nytt byggnadsminne, avslutar landshövding Johan Sterte.

Landshövdingen avtäcker byggnadsminnesskylten på Turbinhuset.

Foto: Ulrika Mogren

Johan Sterte