Året som gått

Framsida på årsredovisningen för 2023

Nu är Länsstyrelsens årsredovisning för 2023 inlämnad till regeringen. Året var präglat av ett försämrat säkerhetspolitiskt läge, påverkan av extremväder med både torka och översvämningar och ett utbrott av afrikansk svinpest.

Trygghet och säkerhet

Den organiserade brottsligheten och det grova våldet har ökat och utgör en stor samhällsutmaning. Länsstyrelsens uppdrag; att på regional nivå samordna det brottsförebyggande arbetet och stärka kapaciteten hos länets aktörer, har ökat i betydelse. Inte minst sedan den nya lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete trädde i kraft vid halvårsskiftet.

Extremväder och svinpest

I början av sommaren drabbades Västmanlands län av torka, som följdes av översvämningar. Länsstyrelsen samordnade olika aktörer för att på bästa sätt stötta alla de som fått skördar förstörda eller akut brist på foder till sina djur.

Biologisk mångfald och nytt byggnadsminne

Länsstyrelsen arbetar på många olika sätt för att bidra till den biologiska mångfalden. En större insats är vårt arbete med att koordinera projektet Life2Taiga som handlar om att utföra naturvårdsbränningar. I slutet av året fattade vi beslut om att Turbinhuset och kraftverksdammen vid Turbinbron i Västerås skulle bli byggnadsminne.

Kungligt firande

Under 2023 firade H.M. Konungen 50 år på tronen och besökte Sveriges alla residensstäder. 9 mars var det Västmanlands tur. Länsstyrelsen var värd för besöket som var öppet för alla länsbor att besöka.

Mer information

Läs mer om detta och annan verksamhet myndigheten bedrivit under året i årsredovisningen.

Årsredovisning 2023 Länk till annan webbplats.

Johan Sterte

Västra Ringvägen 1