Nytt insynsråd för Länsstyrelsen Västernorrland

Porträttbilder på Josef Wiklund och Anna Eriksson.

Josef Wiklund, Polisen, och Anna Eriksson, Digg, är nya ledamöter i insynsrådet.

Regeringen har beslutat vilka som ska ingå i Länsstyrelsen Västernorrlands insynsråd de kommande tre åren. Bland ledamöterna finns två nya namn: Anna Eriksson, generaldirektör på Digg och Josef Wiklund, polisområdeschef i Västernorrland.

Regeringen har utsett de personer som ska ingå i vårt insynsråd. Det nya insynsrådet sitter perioden 1 mars 2024 till 28 februari 2027. Insynsrådet har åtta ledamöter, inklusive landshövdingen som är ordförande för rådet.

Förutom de två nya namnen har följande ledamöter fått förnyat förtroende för ytterligare en treårsperiod:

• Anders Fällström, rektor vid Mittuniversitetet
  • Gunilla Kjellsson, regionordförande, LRF Västernorrland
  • Glenn Nordlund, regionråd, Region Västernorrland
  • Alicja Kapica, oppositionsråd, Sundsvalls kommun
  • Oliver Dogo, VD för Handelskammaren Mittsverige

Insynsrådet är rådgivande till landshövdingen och ska säkra demokratisk insyn och medborgerligt inflytande på Länsstyrelsen Västernorrland.

­­Jag är glad över att kunna välkomna det nya insynsrådet. Med så mycket kompetens och bred förankring i länet bland ledamöterna kommer rådet att bli en stor tillgång, för oss på länsstyrelsen, för mig och Daniel men också för vårt län som helhet. Jag ser verkligen fram emot vårt kommande arbete, säger landshövding Carin Jämtin.

Vid insynsrådets möten deltar även länsrådet Daniel Gustafsson och de fackliga företrädarna John Molin och Johanna Bygdell från länsstyrelsen.

Mer information om insynsrådet hittar du på sidan om länsstyrelsens organisation

Carin Jämtin

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19