Kontakta oss
Du är välkommen att kontakta oss vid Länsstyrelsen Västernorrland på flera sätt. Använd kontaktformuläret, ring, skriv ett brev eller faxa. Du kan också besöka oss i Härnösand. Här finns även information om öppettider och hur du skickar en faktura till oss.
Alla frågor behandlas och du får oftast svar inom två arbetsdagar. Ibland kan det ta längre tid, beroende på frågan. Ibland kan det hända att vi inte är rätt instans och då skickar vi frågan vidare.
Vill du lämna ett nytt ärende? Sök bland våra e-tjänster och blanketter:
Behöver du komplettera ett ärende? Med vår e-tjänst kan du enkelt och effektivt lämna in kompletteringar och yttranden till oss.
Lämna komplettering eller yttrande i ärenden
Vill du söka ett ärende eller begära ut en allmän handling?
Diarium och allmänna handlingar
Vill du anmäla bristande djurhållning?
Vill du lämna klagomål om otillåten eller eftersatt vattenverksamhet?
Kontaktformulär
Har du en allmän fråga som rör länsstyrelsens verksamhet? Vill du uppmärksamma länsstyrelsen på ett problem eller har sett något som du anser inte följer lagstiftningen och vill lämna ett klagomål? Då kan du använda följande formulär. Med klagomål menas i det här fallet att någon vänder sig till länsstyrelsen med en förväntan om att vi, som tillsynsmyndighet, ska kontrollera och vid behov ingripa mot de upplevda problemen.
Du har rätt att vara anonym, men tänk då på att du inte kan få någon återkoppling. Vill du hellre framföra ett klagomål muntligt, kan du istället ringa oss.
Ärenden som skickas via formuläret går till diariet. Ange ärendenummer om ett sådant finns. När ditt ärende inkommit, fördelas det till den eller de verksamheter som berörs och som kan svara på din fråga. Respektive verksamhet bedömer, bland annat utifrån din dokumentation, om någon tillsynsåtgärd ska genomföras.
Ring oss
Telefonnummer, växeln: 0611-34 90 00
Växeln är öppen vardagar klockan 07.30-16.30.
Under och i anslutning till helgdagar, kan öppettiderna vara förändrade. Mer information om detta finns i avsnittet Öppettider och avvikande öppettider.
För telefonnummer till enskilda medarbetare, kontakta växeln så hänvisar de dig till rätt person.
Du kan anmäla djur som far illa via telefonnummer: 0611-34 91 78
Djurskyddstelefonen har öppet klockan 09.30-12, måndag-fredag. Du väljer själv om du vill vara anonym.
Du kan även faxa in en anmälan om djur som far illa på faxnummer: 0611-34 93 72.
Mer information om vad vi behöver veta och vad det innebär att göra en anmälan, finns på följande sida:
Länsstyrelsen har en organisation som alltid kan nås vid akuta situationer kopplade till stora rovdjur. Situationer där risk för allvarlig skada inte kan förväntas uppstå samma dag, handläggs under vardagar under normal kontorstid.
Du når oss på vardagar klockan 08.00-16.30 via telefonnummer: 0611-34 90 00.
Alla veckodagar klockan 16.30-21.00 via telefonnummer: 072-529 66 59.
Har du frågor om jordbrukarstöden? Då är du välkommen att ringa oss på vår servicetelefon. Telefontider: måndag klockan 13-16 samt tisdag-torsdag klockan 09.00-11.30.
Telefonnummer: 0611-34 90 70
Landshövding
Carin Jämtin
Länsråd
Daniel Gustafsson
Telefon: 0611-34 92 21
E-post: daniel.gustafsson@lansstyrelsen.se
Ledningssekreterare
Jane Sevä Nordvold
Telefon: 0611-34 93 50
E-post: lansledning.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Hållbar regional utveckling
Enhetschef: Karin Frejarö
Telefon: 0611-34 92 27
E-post: karin.frejaro@lansstyrelsen.se
Jordbrukarstöd och veterinär
Tillförordnad enhetschef för Jordbrukarstöd: Karin Frejarö
Telefon: 0611-34 92 27
E-post: karin.frejaro@lansstyrelsen.se
Enhetschef och kontantperson för Djurskydd: Sara Brundin
Telefon: 0611-34 93 54
E-post: sara.brundin@lansstyrelsen.se
Kommunikation och samordning
Enhetschef: Thomas Ekenberg
E-post: thomas.ekenberg@lansstyrelsen.se
Miljöanalys och viltförvaltning
Enhetschef: Jenny Lindgren
Telefon: 0611-34 90 29
e-post: jenny.lindgren@lansstyrelsen.se
Miljöprövning
Enhetschef: Ulrika Prytz
Telefon: 0611-34 91 45
E-post: ulrika.prytz@lansstyrelsen.se
Miljötillsyn
Enhetschef: Maria Höglund
Telefon: 0611-34 92 42
E-post: maria.hoglund@lansstyrelsen.se
Natur i Höga Kusten
Enhetschef: Torbjörn Engberg
Telefon: 0611-34 92 68
E-post: torbjorn.engberg@lansstyrelsen.se
Samhällsbyggnad
Enhetschef: Viveka Sjödin
Telefon: 0611-34 90 78
E-post: viveka.sjodin@lansstyrelsen.se
Samhällsskydd och beredskap
Enhetschef: Tobias Lindenkäll
Telefon: 0611-34 93 06
E-post: tobias.lindenkall@lansstyrelsen.se
Skyddad natur
Enhetschef: Per Sander
Telefon: 0611-34 90 77
E-post: per.d.sander@lansstyrelsen.se
Social hållbarhet
Enhetschef: Stina Esselström
Telefon: 0611-34 91 05
E-post: stina.esselstrom@lansstyrelsen.se
Vattenmyndighetens kansli
Enhetschef: Joakim Kruse
Telefon: 0611-34 92 61
E-post: joakim.kruse@lansstyrelsen.se
Vatten och fiske
Enhetschef: Stina Welander
Telefon: 0611-34 91 48
E-post: stina.welander@lansstyrelsen.se
Verksamhetsstöd
Enhetschef: Mattias Allberg
Telefon: 0611-34 91 09
E-post: mattias.allberg@lansstyrelsen.se
Ordinarie öppettider för reception och expedition är måndag–fredag kl.8–16. Under och i anslutning till helgdagar kan öppettiderna vara förändrade. Vi har stängt röda dagar och helgdagar samt julafton, nyårsafton, trettondagen, påskafton och midsommarafton. På klämdagar har vi begränsad service.
Datum | Öppettider |
---|---|
5 januari | 9-11.30 |
28 mars | 9-14 |
29 mars | Stängt |
1 april | Stängt |
30 april | 9-14 |
1 maj | Stängt |
9 maj | Stängt |
10 maj | 9-11.30 |
6 juni Sveriges nationaldag | Stängt |
7 juni | 9-11.30 |
21 juni | Stängt |
1 november | 9-11.30 |
23 december | 9-11.30 |
24 december | Stängt |
25 december | Stängt |
26 december | Stängt |
27 december | 9-11.30 |
30 december | 9-11.30 |
31 december | Stängt |
1 januari 2025 | Stängt |
Brev skickas till: Länsstyrelsen Västernorrland, 871 86 Härnösand.
Skriv ärendenummer om du har ett och vem av oss som brevet ska till.
Gods eller paket: Ankommande gods eller paket går till Backgränd 18, 871 32 Härnösand.
Faxa: Vårt faxnummer går till centraldiariet som tar emot alla ärenden. Fax: 0611-34 93 72
Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor: Från och med 1 april 2019 ska alla inköp i offentlig sektor faktureras med e-faktura.
Genom att du skickar elektroniska fakturor till oss innebär det att det är bättre för miljön och enklare att hantera. Skicka fakturan via PEPPOL:s nätverk. Vi accepterar inte pdf-fakturor.
Har du frågor, kontakta oss via e-post: ekonomifunktionen.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Vi använder Statens servicecenters e-handelstjänst i Visma Proceedo med systemleverantör Visma Commerce.
E-faktura via PEPPOL
Adress i PEPPOL är 0007:2021002445
Vi tar emot Peppol BIS Billing 3.0.
Mer information om PEPPOL och hur ni skaffar ett eget PEPPOL-ID finns på Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) webbplats.
Om PEPPOL hos Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
Via Länsstyrelsens leverantörsportal
Om du inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor, kan ni kostnadsfritt använda vår leverantörsportal för att registrera dem manuellt. Kontakta oss via e-post så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen: ekonomifunktionen.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Visma Proceedo leverantörsportal Länk till annan webbplats.
Allmänna instruktioner för faktura
- Fakturareferens ska alltid anges med för- och efternamn.
- Kreditfaktura ska hänvisa till ursprungsfaktura.
- Betalningsvillkor inom staten är 30 dagar netto. Inga expeditions- eller fakturaavgifter godtas.
Pappersfakturor
Vi ser helst att du skickar fakturor i elektroniskt format. Om du har ett avtal tecknat före 1 april 2019 med oss som inte ställer krav på e-faktura, kan du även fortsättningsvis skicka pappersfakturor.
Vår faktureringsadress är:
Länsstyrelsen Västernorrland
FE 7728
831 90 Östersund
Märk fakturan med ordernummer eller beställarreferens.
VAT-nummer: SE202100244501.
Organisationsnummer: 202100-2445.
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.
Har du frågor, kontakta oss via e-post: ekonomifunktionen.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen Västernorrland finns i Härnösand i två olika byggnader som ligger nära varandra, men på olika adresser. Kontakta gärna den du ska besöka. Då får du också reda på i vilken av byggnaderna personen tar emot dig. Under ditt besök har du alltid någon av våra medarbetare med dig. Vi tar emot dig vid receptionen och följer även med dig ut efter mötet.
Huvudbyggnaden hittar du på Nybrogatan 15
Huvudbyggnaden har en obemannad reception. För att komma till den obemannade receptionen finns antingen några trappor eller en hiss. Trapporna är kontrastmarkerade så att personer med nedsatt syn enkelt kan se stegen. Hissen är utrustad med relieftext på hissknapparna. I huvudbyggnadens reception finns en telefon som du kan använda för att kontakta den du söker. Här finns också möjlighet att sitta en stund medan du väntar på din kontakt eller om du bara vill vila.
Huvudbyggnaden har tre våningsplan. Korridorerna är breda och vi har tröskelfria dörrar. Hissens öppning är cirka 86 centimeter bred, har relieftext på hissknapparna och en röst i hissen talar om vilken våning du befinner dig på. Alla trappor är kontrastmarkerade så att personer med nedsatt syn enkelt kan se stegen. Dörrar och dörrkarmar är mörkare än omgivande väggar.
På våning 1 och 2 finns en större toalett med armstöd på båda sidor av toalettstolen där en eldriven rullstol får plats.
I mötesrummet Sessionssalen finns hörslinga.
Pumpbacken hittar du på Pumpbacksgatan 19
Receptionen i Pumpbacken ligger i entréplan och är bemannad klockan 08-16. Du anmäler ditt besök i receptionen. Din kontaktperson kommer sedan och hämtar dig. I receptionen finns möjlighet att sitta en stund medan du väntar på din kontakt eller om du bara vill vila.
Pumpbacken har fyra våningsplan. Korridorerna är breda och vi har tröskelfria dörrar. Hissens öppning är cirka 86 centimeter bred, har relieftext på hissknapparna och en röst i hissen talar om vilken våning du befinner dig på. Alla trappor är kontrastmarkerade så att personer med nedsatt syn enkelt kan se stegen. Dörrar och dörrkarmar är mörkare än omgivande väggar.
I entréplan finns en större toalett med armstöd på båda sidor av toalettstolen där en eldriven rullstol får plats.
Hörslingor finns i mötesrummen Höga Kusten och Indalen.
Är du överkänslig eller har allergier?
Förutom ledarhundar får inga pälsdjur vistas i våra lokaler.
Vi undviker också att ha växter som björkris, hyacinter och liljekonvaljer eftersom många kan vara allergiska mot dem.
Vi avråder våra medarbetare att använda parfym eller starka dofter men kan inte garantera att besökare är utan starka dofter.
Var kan jag parkera min bil?
- Nybrogatan 15: Cirka 30 meter från entrén finns två skyltade parkeringar för personer med nedsatt rörelseförmåga. Från parkeringen går sedan en grusad gång till entrétrappan eller till rampen. Vid entrén finns en dörröppnare som du får aktivera så att bägge dörrarna öppnas.
- Pumpbacksgatan 19: Parkering hittar du längs Pumpbacksgatan och Seminariegatan.
- Länsstyrelsens parkeringsplatser: Från och med den 15 oktober 2018 införs digitala parkeringstillstånd på våra parkeringsplatser. För besökande finns det tillfälliga parkeringstillstånd i receptionen. Besökande kan kvittera ut dessa gratis för att lägga i sin bil.
Närmaste busshållplats
- Kliver du av vid Riksbanken eller Kommunhuset på Nybrogatan är det cirka 200 meter till länsstyrelsen.
- Åker du buss 58 kan du kliva av på Brunnshusgatan, alldeles före eller efter rondellen (beroende åt vilket håll du åker). Från Brunnshusgatans hållplats är det cirka 150 meter till Pumpbacken och cirka 180 meter till Huvudbyggnaden.
Har du frågor kring våra lokaler?
Kontakta vår servicechef Mats Viklund via telefon: 0611-34 93 26
eller skicka e-post: till mats.viklund@lansstyrelsen.se
Tips på förbättringar: Vi strävar efter att våra lokaler och vår information ska vara tillgängliga för så många som möjligt. Har du tips på förbättringar, kontakta oss via växeln på telefon: 0611-34 90 00 eller skicka e-post till: info.vasternorrland@lansstyrelsen.se
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Tillhör du en av Sveriges fem nationella minoriteter; judar, romer, sverigefinnar, samer eller tornedalingar? Då har du stärkta rättigheter och möjligheter i din kontakt med oss.
Du har rätt att bli informerad om dina rättigheter, oavsett vilket nationellt minoritetsspråk du talar och var du bor i Sverige. Du som bor i en kommun i ett förvaltningsområde har även rätt att kommunicera med oss på ditt språk i både tal och skrift.
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.