Når vi miljömålen?

Länsstyrelsen övervakar utvecklingen i miljön och följer upp de nationella miljömålen genom olika indikatorer.

Varje år bedömer vi på Länsstyrelsen om länen kommer att nå de uppsatta miljömålen. Bedömningarna baseras bland annat på provtagningar, undersökningar, indikatorer och kunskap om miljön i länet.

Uppföljning av miljömål

Varje miljömål följs upp av flera indikatorer. Dessa är ett stöd för bedömningen men används även för att informera om miljöutvecklingen.

För att kunna mäta och följa upp tillståndet i miljön och effekterna av miljöarbete används indikatorer. Indikatorer baseras på statistik och resultat av provtagningar och undersökningar som bearbetats för att kunna följa utvecklingen från år till år.

Varje år bedömer vi hur troligt det är att de miljömål som gäller för länet nås till 2030. Mycket bra miljöarbete pågår, men det går för långsamt. Flera miljömål kommer inte att nås. Uppföljningen görs i alla län, och Naturvårdsverket sammanställer de regionala resultaten till en nationell bedömning. Detta är underlag till den svenska miljöpolitiken.

För att nå miljömålen behöver vi jobba strukturerat med att genomföra olika åtgärder. Varje län jobbar med olika regionala åtgärdsprogram. På webbplatsen Sveriges miljömål listas alla indikatorer som används för uppföljning, både på nationell och regional nivå.

Webbplatsen Sveriges miljömål Länk till annan webbplats.

Miljöövervakning stödjer uppföljningen

Vi övervakar utvecklingen i miljön genom regelbundna undersökningar, så kallad miljöövervakning. Det handlar bland annat om provtagningar i vatten och inventeringar av djur och växter. Resultaten från miljöövervakningen används för att bedöma utvecklingen i miljön och möjligheten att nå miljömålen.

Miljömålsmyndighet tillsammans med Skogsstyrelsen

Länsstyrelserna är, tillsammans med Skogsstyrelsen, regionala miljömålsmyndigheter. Länsstyrelsen ska arbeta för att miljömålen nås tillsammans med andra regionala myndigheter, kommuner, näringsliv och ideella organisationer. Länsstyrelsen har också i uppdrag att följa upp miljömålen och rapportera till nationella myndigheter.

Regionalt arbete

Vi jobbar med många aspekter som är relevanta för miljömålen. Vi sammanfattar årligen vår kunskap och gör en analys av läget: når vi målen, hur ser utvecklingen ut, och vad behöver göras? Resultat och analys används sedan av regering och riksdag som underlag i arbetet för det fortsatta arbetet. Bedömningarna ger en bild av läget för miljön i varje län.

Västernorrlands läns miljöutmaningar

Miljötillståndet i Västernorrlands län visar på flera stora utmaningar och åtgärdsbehov för att nå de nationella och regionala miljömålen. Och det finns en hel del kvar att göra om vi till nästa generation ska kunna lämna över ett Västernorrland där de stora miljöproblemen är lösta. Till de stora miljöutmaningarna hör exempelvis:

  • Vi behöver effektivisera energianvändning och transporter.
  • Vi behöver utveckla giftfria och resurssnåla kretslopp.
  • Vi behöver hushålla bättre med mark och vatten och dessutom värna natur- och kulturmiljövärden.

Miljömål i länet

Generationsmålet, miljökvalitetsmålen och etappmålen är vägledande för miljöarbetet i Västernorrland och det miljötillstånd som ska uppnås i länet. Regionala miljömål för Västernorrlands län är samma som de nationella miljökvalitetsmålen, inklusive tillhörande preciseringar och aktuella etappmål.

  • Generationsmålet anger inriktningen för den samhällsomställning som behöver ske inom en generation för att miljökvalitetsmålen ska nås.
  • Miljökvalitetsmålen beskriver det tillstånd i miljön som arbetet ska sikta mot – den kvalitet miljön ska ha.
  • Etappmålen är steg på vägen för att nå generationsmålet och ett eller flera miljökvalitetsmål. De visar vad Sverige kan göra och tydliggör var insatser bör sättas in.

Sammanfattning av nuläge och trender

De senaste årens bedömningar visar att inget av de tolv miljökvalitetsmål som bedöms regionalt i länet är möjliga att nå med idag beslutade styrmedel och åtgärder. Det är särskilt målen som rör biologisk mångfald som uppvisar negativt miljötillstånd, liksom negativ trendutveckling. Hit hör miljömålen Levande skogar, Ett rikt odlingslandskap, Myllrande våtmarker och Ett rikt växt och djurliv. Två av miljökvalitetsmålen, Frisk luft respektive Grundvatten av god kvalitet, bedöms däremot vara nära att nås.

Miljömålsuppföljning för 2024 på länsnivå

Många viktiga och värdefulla åtgärder genomförs inom en rad målområden, men åtgärderna är sammantaget för få för att åstadkomma tillräckliga och långsiktiga effekter. Kritiska utmaningar för Västernorrland består i att:

  • bevara biologiskt värdefull skog och motverka fortsatt fragmentering
  • förbättra förutsättningarna för rikare odlingslandskap
  • intensifiera arbetet med att sanera länets förorenade områden
  • öka restaureringstakten i länets vattenmiljöer inklusive insatser inom vattenkraften.

Illustration av sol som strålar.

Illustration: Tobias Flygar

Västernorrlands län har kommit långt, procentuellt sett, i jämförelse med nationella utsläpp. Men ökade åtgärder krävs för att kunna nå de olika etappmålen. Under 2022 minskade utsläppen av växthusgaser inom Västernorrlands län med cirka 3,6 procent i jämförelse med 2021. Under perioden 1990–2022 har de totala utsläppen i Västernorrlands län minskat med 56 procent. De största utsläppskällorna av växthusgaser år 2022 är industri och transporter. Transport är den sektor som har minskat utsläppen mest under 2022. (Den statistik som används i miljömålsuppföljningen 2024 baseras på 2022 års utsläpp.)

Illustration av moln och luftvirvlar.

Illustration: Tobias Flygar

Luftkvaliteten i Västernorrland har förbättrats under de senaste decennierna, men utsläppen behöver minska ytterligare för att målet ska kunna nås. Föroreningarna som minskat mest kommer från uppvärmning och industri, till exempel svaveldioxid. Den ökade biltrafiken har gjort att utsläppen av kväveoxider inte minskat i samma utsträckning, och höga halter av kvävedioxid uppmäts ännu i länet. Nivåerna av partiklar ligger över eller nära miljökvalitetsnormen i flera kommuner.

Illustration av droppar mot en grön bakgrund.

Illustration: Tobias Flygar

Nedfallstrenden och försurningsutvecklingen i ytvatten är positiv för stora delar av länet. Men en förväntad ökning av uttag av skogsråvara kan motverka återhämtningen på försurningskänslig mark. Kalkning av ytvatten behövs även fortsättningsvis inom länet. Men det saknas resurser för att påbörja kalkning i Norra Anundsjöån där lax och flodpärlmussla förväntas kunna återetableras om vattenkvaliteten återställs. Underlag och verktyg för bedömning är delvis osäkra och effekt på tekniskt material och arkeologiska föremål är dåligt känd.

Illustration av person som sträcker sig mot en gren med ett äpple.

Illustration: Tobias Flygar

Västernorrlands län har en lång historia av industriverksamhet som bidragit till föroreningar i mark och vatten. Nu sker den gröna omställningen och nya industrier planeras och byggs på flera platser i länet. Region Västernorrland har uppdaterat uppförandekoden och kraven på hållbara leveranskedjor vid upphandlingar. Uppdateringen innebär bland annat att miljö- och hälsoskadliga kemikalier ska substitueras där det är möjligt. Flertalet av kommunerna har jobbat med att främja hållbara kretslopp.

Illustration över delar av ett jordklot och en skyddande sfär runt jorden.

Illustration: Tobias Flygar

Det regionala arbetet med tillsyn över gränsöverskridande transporter, i syfte att förhindra illegal export av utrustning som innehåller CFC, fortsätter. En regional samordning efterfrågas för att motverka illegala transporter av material med ozonnedbrytande egenskaper. Kontinuerligt utvecklingsarbete pågår när det kommer till nedbrytningen av lustgas.

Illustration på strålnings- eller radiovågor mot en husvägg.

Illustration: Tobias Flygar

Antalet fall av malignt melanom i Västernorrlands län fortsätter att öka över tid. Informationsinsatser med fokus på de risker som exponering för UV-strålning ger upphov till, behöver fortsatt prioriteras på såväl nationell, regional som lokal nivå. Ett förändrat ”sol-beteende” behövs, både i relation till solen och till solarier.

Illustration av fisk i vatten och kemiska beteckningen NO2.

Illustration: Tobias Flygar

Det är framför allt längs kusten som övergödningsproblemen finns i Västernorrland. Huvudorsaken till övergödning i länet är utsläpp av fosfor och kväve från industriprocesser, avloppsreningsverk, jord- och skogsbruk samt nedfall av kväve från luften. Trots att åtgärder för att minska utsläppen från olika påverkanskällor genomförts, ses ingen tydlig minskning av näringspåverkan på havet.

Illustration av en gul blomma mot en grön bakgrund.

Illustration: Tobias Flygar

Det pågår många insatser i länet som är i linje med miljömålet levande sjöar och vattendrag. Trots det når en stor andel av länets sjöar och vattendrag inte god ekologisk status enligt vattendirektivet. Många fysiska åtgärder utförs med goda resultat men omfattningen av restaureringsarbetet behöver öka än mer. Precis som insatser inom vattenkraften, för att förbättra vattendragens flöden och struktur. Situationen för hotade arter är fortfarande besvärlig och främmande arter hotar den biologiska mångfalden.

Illustration av vattenkran med vatten som droppar ner i ett glas.

Illustration: Tobias Flygar

De naturgivna förutsättningarna är överlag goda. Men kunskapsläget är fortfarande bristfälligt när det kommer till vattenkvalitet och vattenuttag. Och det krävs en långsiktigt hållbar finansiering för att förbättra framtida grundvattenövervakning. Vattenskyddsområden revideras och fastställs inte i tillräckligt hög takt. Under året gjordes en nystart i och med en nyanställning och möten med alla kommuner och vattenproducenter. Länets regionala vattenförsörjningsplan är nu under revidering.

Illustration av roddbåt och två fiskar som simmar i vattnet.

Illustration: Tobias Flygar

Aktiviteten ökar för att nå miljömålet med insatser inom natur-, miljö- och kulturmiljöområdet. Men bara 47 procent av länets kustvattenförekomster når god ekologisk status enligt vattendirektivet, och planering enligt havsmiljödirektivet har inte fått genomslag. Största problemen är främmande ämnen och arter, övergödning, visst överfiske samt påverkan på den fysiska miljön. Bättre underlag och ökade resurser behövs för övervakning av miljön samt till planering och genomförande av miljöåtgärder.

Illustration av en groda i vatten med vass och någon form av förorening i rött.

Illustration: Tobias Flygar

Behovet av restaurering och skötsel av våtmarker är fortsatt stort. Regeringens våtmarkssatsning möjliggör våtmarksåtgärder både inom och utanför skyddade områden. Detta bedöms däremot inte väga upp den negativa påverkan på hydrologin som fortsatt sker. Fler våtmarker behöver restaureras utanför skyddade områden och mer hänsyn till våtmarker behövs inom skogsbruk och andra näringar.

Illustration av en kotte och konturerna av en gran mot en grön bakgrund.

Illustration: Tobias Flygar

Fortsatt förlust av kontinuitetsskogar och fragmentering av skogslandskapet, låg andel skyddad skog samt brister i miljöhänsynen innebär att miljötillståndet fortsätter att försämras i Västernorrland. Flera naturvårdande åtgärder görs, men takten har varit för långsam och det finns svårigheter i att skapa den mängd koncentrerat bevarande som den bevarandebiologiska forskningen anger. Särskilt arbetet med grön infrastruktur och tillämpningen av målbilder för god miljöhänsyn behöver förstärkas.

Illustration av odlingsmark och en lada.

Illustration: Tobias Flygar

Natur- och kulturvärdena i odlingslandskapet är beroende av ett fortsatt jordbruk. Trenden att många marker inte brukas längre, att antalet betande djur minskar och att många gårdar läggs ner är tydlig och snabb i Västernorrland. Detta har avgörande betydelse för hela odlingslandskapet och leder till att många arter, naturtyper och kulturmiljöer hotas. För att lyckas uppnå miljömålet måste det vara möjligt att bedriva jordbruk på ett lönsamt sätt, och åtgärder krävs på alla nivåer i samhället.

Illustration med siluetter av byggnader och symbolen för kretslopp.

Illustration: Tobias Flygar

Den pågående nyindustrialiseringen i länet leder till att motstående intressen i markanspråk märks tydligare. En nationell vägledning och politik efterfrågas kring hur hållbarhetsmålen ska nås genom samhällsplanering. Majoriteten av kommunerna saknar viktiga planeringsunderlag. Ett tydligt behov finns av ekonomiska stöd för att möjliggöra investeringar i syfte att möta den bedömda samhällsutvecklingen. Lagstiftade krav på planeringsstrategier, vattentjänstplaner och avskiljande av matavfall, får nu genomslag i majoriteten av länets kommuner. Härnösands kommun når redan idag två etappmål för avfall till 2025.

Illustration av lodjur som sitter intill ett träd. Konturerna av en gul blomma ligger i förgrunden.

Illustration: Tobias Flygar

Allt fler arter i länet räknas som hotade och värdefulla livsmiljöer påverkas negativt av hur man brukar miljön. Störst negativ inverkan har det omfattande skogsbruket, men även igenväxning av tidigare hävdade gräsmarker. De större vattendragen är i hög grad exploaterade, vilket påverkar arter och livsmiljöer. Åtgärder för den biologiska mångfalden genomförs av många aktörer och några ljusglimtar syns, men utvecklingen bedöms vara negativ. Tillräckliga styrmedel saknas för att vända den negativa trenden.

Illustration av ett barn som sitter på huk vid ett vattendrag och har kupat händerna för att dricka. Droppar faller och bildar ringar på vattnet.

Illustration: Tobias Flygar

Fortsatta åtgärder behövs för att åstadkomma struktur- och beteendeförändringar bland organisationer, företag och medborgare i att ställa om till en mer cirkulär delningsekonomi. Det kan exempelvis handla om att möjliggöra för fler att bli ”cirkulenter” genom olika reparationstjänster och att öka andelen fossilfria transporter. Förändringsarbetet behöver ske i bred samverkan med olika berörda aktörer, inte minst barn och unga. I Västernorrland pågår flera initiativ kopplat till bland annat cirkulära affärsmodeller och materialflöden, hållbar samhällsplanering, barn och ungas delaktighet och inflytande samt lärande för hållbar utveckling. Detta arbete behöver fortsätta och utvecklas.

Vad är RUS?

RUS är ett samverkansorgan som ska stödja, vägleda och samordna länsstyrelsernas arbete och det regionala arbetet i miljömålssystemet. Förkortningen RUS står för Regional Utveckling och Samverkan i miljömålssystemet.

RUS har hand om för länsstyrelsernas gemensamma uppgifter och samordning mellan olika berörda parter, inklusive nationella myndigheter och kommuner. Det innebär uppgifter inom hela miljömålsuppdraget, såväl uppföljning som mål och åtgärdsarbetet.

Webbplatsen Regional Utveckling och Samverkan i miljömålssystemets (RUS) Länk till annan webbplats.

Kontakt

Rebecka Bjurhall

Miljömålssamordnare, Hållbar regional utveckling

Karin Frejarö

Enhetschef, Hållbar regional utveckling

Dela sidan:

Landshövding

Carin Jämtin

Besöksadress

Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19

Postadress

871 86 Härnösand

Följ oss