Ekonomisk säkerhet för avfallsverksamhet
Har du fått ett beslut från kommunen om att Länsstyrelsen ska bedöma ekonomisk säkerhet för din verksamhet? Då ska du skicka en begäran till oss. Vi bedömer då om det finns behov av ekonomisk säkerhet och hur stor den i så fall ska vara.
Uppgifter du behöver skicka in
Du ansvarar för att ta fram underlaget för vår bedömning. Var noga med att skicka med all information direkt, för att förkorta handläggningstiden.
Vi behöver få in
- beslutet från kommunen
- en utförlig verksamhetsbeskrivning
- kostnad för att inventera vad som ska bortforslas
- kostnad för bortforsling av avfall
- kostnad för mottagning av avfall
- kostnadsberäkning för nödvändiga återställningsåtgärder
- kostnad för en översiktlig undersökning av föroreningar
- övriga kostnader, till exempel:
- timkostnad för tjänstepersoner
- markhyra
- bevakningspersonal
- upphandling
- teknisk eller juridisk konsult
- eventuella merkostnader vid brand.
Om du utelämnar någon av punkterna, måste du motivera det.
Skicka in begäran
Skicka din begäran med underlaget till vasternorrland@lansstyrelsen.se.
Skriv i mejlets ämnesrad: Begäran om bedömning av ekonomisk säkerhet – [Företagsnamn].
Så går handläggningen till
- Din begäran diarieförs och får en handläggare.
- Vi granskar ansökan.
- Vi begär eventuellt kompletteringar.
- Vi skickar underlaget på remiss till berörd tillsynsmyndighet.
- Du får möjlighet att bemöta synpunkter.
- Vi gör en bedömning och fattar beslut.
- Vi beslutar om säkerhet behövs och om beloppet.
- Du får beslutet i en delgivning.
Handläggningstiden beror på hur komplett din ansökan är och ärendets omfattning.
Vi baserar vår bedömning på de uppgifter du skickar in. För att bedöma storleken på den ekonomiska säkerheten tar vi bland annat hänsyn till följande saker.
Inventering av vad som ska forslas bort:
- avfallets klassificering
- mängder per avfallstyp
- verksamhetsområdets storlek och utformning
- verksamhetens komplexitet
- tillgänglighet till området.
Bortforsling av avfall:
- arbetsledning
- lastning och transport
- mängder av farligt och ofarligt avfall.
Mottagning av avfall:
- kostnad för mest kostsamma avfallsfraktion om begränsning saknas
- eventuell möjlighet att avyttra avfall med vinst räknas normalt inte av.
Återställning av mark och byggnader:
- städning av mark och lokaler
- omhändertagande av slam/oljerester
- rensning av dagvattendamm
- sanering av föroreningar i byggnader.
Översiktlig undersökning av föroreningar:
- utredning av mark, vatten, lokaler och ledningar
- beroende på verksamhetens omfattning och komplexitet.
Övriga utgifter:
- administration av säkerhet vid obestånd
- bevakning, markhyra, upphandling
- konsultkostnader
- brandrelaterade merkostnader.
Exempel på bedömning
Ett företag driver en anmälningspliktig verksamhet för sortering och lagring av avfall. Kommunen begär att Länsstyrelsen bedömer ekonomisk säkerhet.
Verksamheten omfattar bland annat farligt avfall, och har en yta på 1 500 kvadratmeter. Kostnaderna för bortforsling, mottagning och återställning beräknas till totalt 650 000 kronor.
Länsstyrelsen bedömer, utifrån det inskickade underlaget och förutsättningar i verksamheten, att en säkerhet motsvarande det beloppet behövs.
Avgifter
För att vi ska göra en första bedömning av om ekonomisk säkerhet behövs betalar du 3 000 kronor. Avgiften betalar du i samband med att du skickar in din begäran.
Om vi kommer fram till att säkerhet behövs så tillkommer en avgift på 12 000 kronor för att vi ska bedöma beloppet och om säkerheten kan godkännas. Denna avgift betalar du efter att du fått beslutet.
Vi skickar faktura på den första avgiften och, om det blir aktuellt, även på avgiften för vår bedömning av säkerhetens storlek.
Därför ställs krav på ekonomisk säkerhet
Syftet med bestämmelserna är att verksamhetsutövaren ska bära kostnaderna för de eventuella miljöskador och avhjälpande åtgärder som behöver göras med anledning av en verksamhet. Ekonomiska säkerheter i samband med miljöfarlig verksamhet syftar till att skydda samhället, det vill säga skattebetalarna, från att behöva stå för kostnaden för efterbehandling där den ansvariga verksamhetsutövaren försatts i konkurs eller inte kan fullfölja sina skyldigheter.