Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

LIFE Bridging the Gap kan vinna Natura 2000 Award 2024

Varje år utser EU:s LIFE-fond de bästa naturvårdsprojekten i Europa. I år har det länsstyrelseledda projektet LIFE Bridging the Gap nominerats i kategorin ”naturvård på land”.

LIFE Bridging the Gap är ett svenskt ekprojekt som pågick mellan 2016-2022 i Östergötland, Kalmar och Blekinge. Länsstyrelsen i Östergötland drev projektet med projektdeltagarna Länsstyrelsen i Kalmar, Länsstyrelsen i Blekinge län och Linköpings kommun.

I projektet arbetade deltagarna med att förbättra naturvärden i trettio områden. Bland annat restaurerades 800 hektar. Dessutom testades naturvårdsåtgärder som mulmholkar, ekoxekomposter och veteranisering i stor skala. I områden där det fanns brist på yngre ekar planterade de 900 träd och 22 000 buskar.

Natura 2000 Award

Tävlingen Natura 2000 Award arrangeras av EU:s LIFE-fond. De deltagande kan tävla i fem kategorier: Naturvård på land, marin naturvård, kommunikation, samverkan för naturen och gränsöverskridande samarbete.

Dessutom finns ett pris där medborgarna kan rösta fram det bästa projektet.

Rösta på din favorit: Natura 2000 Award (europa.eu) Länk till annan webbplats.

Vinnarna presenteras vid en ceremoni den 29 maj.

Carl Fredrik Graf

Östgötagatan 3