Aktuella vädervarningar i Östergötlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Arkitekturfestivalen Arknat till Tåkern i augusti

Ett vindskydd i trä designat att efterlikna en kotte.

Foto: Arknat

Naturum Tåkern har bjudit in arkitekturfestivalen Arknat till Tåkern/Omberg. Med start 11 augusti samlas förväntansfulla studenter från hela Norden, som under två veckors tid tillsammans ska utforma och uppföra tre unika platsdesignade vindskydd i trä. På så sätt kommer platser kring Tåkern och Omberg förgyllas, och besöksområdet utvecklas.

Sedan 2017 har arkitekturfestivalen Arknat, som arrangeras av föreningen med samma namn, genomförts vid sju tillfällen. Nu väntar alltså Östergötland och naturum Tåkern som drivs och förvaltas av Länsstyrelsen Östergötland.

– Naturum Tåkern tog tillsammans med Region Östergötland, Ödeshög och Vadstena kommun initiativ till att bjuda in Arknat till Tåkern. Vi vill satsa på detta eftersom vi ser vilken dragningskraft häftig arkitektur tillsammans med intressant natur har. Det här är ett led i att fortsätta utveckla besöksområdena runt Tåkern för att locka fler att upptäcka naturen och fågellivet, säger Jenny Carlsson, föreståndare vid naturum Tåkern.

– Här vid Tåkern fanns inga vindskydd sedan tidigare, och som bekant är många fåglar vakna tidigt. Många vill vara på plats och redo att skåda fågel. Det är en svårslagen upplevelse att få somna till nattsångarfåglarnas sång en natt i slutet på maj, fortsätter Jenny Carlsson.

Indelade i tre grupper ska 15 utvalda studenter tillsammans utforma och bygga vindskydden i trä. Vindskyddens tre utvalda placeringar är Glänås besöksområde, Svälinge och Omberg. På norra sidan av sjön kommer fokus vara att bygga ett tillgänglighetsanpassat vindskydd, medan det blir en fågelskådningsplattform och rastplats på södra sidan i Glänås besöksområde. Vindskyddet som byggs på Omberg kommer ligga i nära anslutning till Östgötaleden.

– Vi hoppas att fler blir nyfikna på den unika naturen som finns här och besöker någon av platserna efter invigningen den 24 augusti, säger Jenny Carlsson.

Arkitektur och natur flätas samman

Base camp för Arknat blir vandrarhemmet i Svanshals där studenterna kommer bo och verka. På mindre än två veckor kommer designidéer realiseras i form av unika, platsdesignade vindskydd för allmänheten och visa hur arkitektur och natur kan flätas samman.

I kombination med öppna föreläsningar om träkonstruktion och arkitektur får studenterna praktisk kunskap i träbyggnation och förståelse för materialets egenskaper.

Arknat arrangeras med syfte att öka förståelsen för träbyggnation för framtidens arkitekter och förstärka samspelet mellan arkitektur och natur. Arknat resulterar i vindskydd som kommer nyttjas, uppskattas och bidra till ökad utevistelse och folkhälsa.

Arknat Tåkern-Omberg finansieras av Länsstyrelsen Östergötland, Region Östergötland, Ödeshögs kommun och Vadstena kommun.

Arknat – Naturum Tåkern (naturumtakern.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Arknat
Martin Björklund