Det här kan du uppleva i den blivande nationalparken

Foto från Nationalparkernas dag 2022. Foto: Jessica Helin, Länsstyrelsen i Gotlands län.

I området för den blivande nationalparken på norra Gotland finns det mycket att se och uppleva. Här har vi samlat några filmer där du kan ta del av både utflyktstips och kunskap om områdets häftiga natur.

Vattnets väg i den blivande nationalparken

Vattnet är viktigt i den planerade nationalparken och en del av det som gör området unikt.

I filmen får du följa med vår kommunikatör Jessica på en vattenguidning i parken.

Upplev mörkret i den blivande parken

Visste du att allt fler områden i världen drabbats av ljusföroreningar? Städer, lampor och industrier har minskat antalet mörka platser, något som påverkar både djur och natur. I den blivande nationalparken på Gotland finns det faktiskt några mörkerplatser kvar.

I filmen får du hänga med vår kommunikatör Jessica till ett av alla mörkerområden som kommer ingå i området för den planerade nationalparken.

Upptäck områdets mosaiklandskap

När vi pratar om den blivande nationalparken så beskrivs naturen ofta som ett ”mosaiklandskap”. Men vad menar vi egentligen med det? Mosaiken representerar olika delar som tillsammans utgör något fantastiskt. I området kan du genom att ta dig en kort sträcka uppleva flera olika naturtyper.

I filmen får du följa med Karolina Johansson, projektledare för nationalparken, på en digital guidning i området.

Om den blivande nationalparken

Bästeträsk med omgivningar är ett fantastiskt område som består av en mosaik av alvarmarker, karsthällar, våtmarker, kust, sjöar och gamla skogar. Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Länsstyrelsen i Gotlands län och Region Gotland har nu inlett arbetet med att bilda en nationalpark i området. Invigning planeras till år 2025.

Läs mer om Gotlands nästa nationalpark

Anders Flanking

Visborgsallén 4