Jobba hos oss

Länsstyrelsen är en arbetsplats med mångsidig verksamhet. Vi är en kunskaps- och tillsynsorganisation med bred kompetens inom många olika områden.

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Sveriges riksdag och regering fattar många beslut varje år om hur landet ska skötas. Vi på Länsstyrelsen ser till att besluten blir verklighet.

Hos oss arbetar cirka 140 personer. Vår organisation består av en länsledning, som består av landshövding och länsråd. Den operativa verksamheten svarar sex enheter för.

Våra lediga jobb

Vi utför vårt uppdrag och arbetar mot vår vision, Vi tar Gotland längre - i dialog och med helhetssyn, på ett professionellt sätt genom att vi är:

Öppna – Vi är tillgängliga, tydliga och lyhörda. Vi visar respekt och skapar tillit i vår kommunikation externt och internt. Vi visar förtroende för varandras mandat. Vår öppenhet bidrar till ökad kunskap, nytänkande, flexibilitet och framsynthet.

Engagerade – Vårt engagemang är en drivkraft som leder till goda resultat och kunskapsspridning. Vi ger konstruktiv feedback, sprider arbetsglädje och inspirerar andra. Det skapar ett positivt klimat, där vi samverkar för helhetssyn.

Ansvarstagande - I varje situation tar vi ansvar för dialog, helhet, resultat och vårt medarbetarskap. Vi utvecklar och förvaltar viktiga samhällsfrågor på ett sätt som leder till medborgarens förtroende och stolthet hos medarbetaren.

Vi som arbetar på Länsstyrelsen har den statliga värdegrundens principer som utgångspunkt i allt vi gör. Vi ska alltid handla utifrån alla människors lika värde, rättssäkerhet och ge god service till dig som medborgare.

Om du drivs av att ha meningsfulla arbetsuppgifter och vill medverka till utvecklingen av Gotlands län, skulle du trivas och göra nytta på Länsstyrelsen. Hos oss arbetar statsvetare, jurister, samhällsplanerare, socionomer, arkeologer, beteendevetare, veterinärer, naturvetare, agronomer med flera.

Vi prioriterar just nu praktikanter från programmen för nyanlända och funktionsnedsatta. Där samarbetar vi med Arbetsförmedlingen. Är du intresserad av den typen av praktik sker kontakten via Arbetsförmedlingen.

Länsstyrelsen i Gotlands län

Telefon: 010‑2239000