Viktiga överenskommelser för ett hållbart Gävleborg

Samtliga aktörer som skrev under överrenskommelserna.

På fredagen samlades några av länets huvudaktörer på Gävle slott för att skriva under överenskommelser för det fortsatta arbetet med Åtgärdsprogrammet för miljömålen i Gävleborgs län. En handling som visar på både bred samverkan och ett viktigt steg mot ett mer hållbart Gävleborg.

Åtgärdsprogrammet för miljömålen i Gävleborgs län 2023–2030 – Tillsammans mot ett hållbart Gävleborg är en handlingsplan framtagen i bred samverkan med länets aktörer. Målet är att täppa till gapet mellan var vi är idag och där vi behöver vara för att nå Sveriges miljömål och de globala målen för hållbar utveckling. Det nya Åtgärdsprogrammet uppmanar till en utveckling som tar hänsyn till såväl ekologiska, som ekonomiska och sociala behov. Det består av 48 åtgärder inom fyra teman och för varje åtgärd finns exempel på insatser som kan genomföras av varje enskild aktör eller i samverkan.

– Målet är att vi ska lämna över en bättre jord än den vi klev in på. Att vi tillsammans lämnar över ett samhälle till nästa generation där de stora miljöproblemen är lösta, säger landshövding Per Bill.

Genom att skriva under överenskommelserna åtar sig länets huvudaktörer att arbeta aktivt för att nå en hållbar utveckling i Gävleborgs län. I nästa steg kommer aktörerna kunna göra överenskommelser om enskilda åtgärder. Länsstyrelsens roll är att samordna och stödja aktörerna i genomförandet och arbeta aktivt med de åtgärder Länsstyrelsen står som ansvarig för.

– Det har varit en viktig dag i arbetet mot ett hållbart Gävleborg 2030 som visar att vi har en gemensam riktning och vilja att arbeta för den gröna omställningen. Det är när vi jobbar tillsammans som vi kan nå miljömålen och på riktigt skapa förutsättningar för en hållbar utveckling, säger Per Bill.

Samtliga som skrev under överresnkommelsen på Gävle slott.

De som skrev på överenskommelserna var Åsa Viklund Lång, Gävle kommun, Abdullahi Cadaani, Bollnäs kommun, Mikael Löthstam, Hudiksvalls kommun, Pernilla Färlin, Ljusdals kommun, Ola Wigg, Nordanstigs kommun, Marit Rempling, Ockelbo kommun, Yoomi Renström, Ovanåkers kommun, John-Erik Jansson, Söderhamns kommun, Tomas Isaksson, Hofors kommun, Patrik Stenvard, Region Gävleborg, Marie Barrling, Mellansvenska handelskammaren, Gunilla Mårtensson, Högskolan i Gävle, Lotta Zetterlund, LRF Gävleborg, Charlotta Ryd, Skogsstyrelsen och Anna-Karin Jakobsson, Gästrike återvinnare.

Underskrift av överrenskommelse.

Tomas Isaksson, kommunstyrelsens ordförande i Hofors kommun, skriver under överenskommelsen tillsammans med landshövding Per Bill.

Musikunderhållning med flöjt och horn.

Riksspelman Bernt Lindström spelar på horn och pipa under ceremonin.

Det vra glad stämning under ceremonin.

Det var glad stämning under ceremonin och vid signeringen av överenskommelserna.

Bild av de globala målen.

Per Bill

Borgmästarplan 2, Gävle