Kontakta oss
Här hittar du våra kontaktuppgifter, karta och öppettider. Ställ frågor till oss i första hand via kontaktformuläret.
Alla frågor behandlas och du får oftast svar inom två arbetsdagar. Ibland kan det ta längre tid, beroende på frågan.
Vill du lämna ett nytt ärende? Här kan du söka bland våra e-tjänster och blanketter:
E-tjänster och blanketter
Behöver du komplettera ett ärende? Med vår e-tjänst kan du enkelt och effektivt lämna in kompletteringar och yttranden till oss.
Komplettering eller yttrande i ärenden
Vill du söka ett ärende eller begära ut en allmän handling?
Diarium och allmänna handlingar
Vill du anmäla bristande djurhållning:
Anmäl bristande djurhållning
Vill du lämna klagomål om otillåten eller eftersatt vattenverksamhet:
Begär tillsyn av otillåten vattenverksamhet
Kontaktformulär
Om du har en allmän fråga som rör Länsstyrelsens verksamhet kan du kontakta oss via formuläret.
Vill du anmäla eller ansöka om något hänvisar vi till våra e-tjänster. Vill du begära ut handlingar eller uppgifter från ett ärende ska du använda ett annat formulär, se länk dit samt till länk till e-tjänster överst på denna sida.
Kontaktuppgifter
Ring växeln
Telefonnummer: 010-225 10 00
Växeln har öppet måndag‑fredag 08.00-16.30
Dag före röd dag samt klämdagar kan öppettiderna vara annorlunda.
Djurskyddstelefon för att anmäla bristande djurhållning
Viltskadetelefon för att anmäla skador som misstänks vara orsakade av stora rovdjur
Skicka brev
Länsstyrelsen Gävleborg
801 70 Gävle
Skriv ärendenummer om du har ett sådant och vem hos oss brevet ska till.
E-post
Reception
Vår reception finns på Borgmästarplan 2 i Gävle. Entrédörren är normalt öppen vardagar klockan 09.00-15.00 så att bokade besök kan komma in.
Receptionen är normalt bemannad klockan 09.00-12.00 och 13.00-15.00, besök vid övriga tider enligt överenskommelse.
Under sommaren, vecka 26 till 32, är öppettiderna begränsade till klockan 09.00-11.00.
Begränsade öppettider | |
---|---|
Skärtorsdag | 09.00-14.00 |
Långfredag | Stängt |
Annandag påsk | Stängt |
Valborgsmässoafton | 09.00 - 12.00 |
Första maj | Stängt |
Kristi himmelsfärdsdag | Stängt |
Nationaldagen | Stängt |
Midsommarafton | Stängt |
Dagen före Alla helgons dag | 09.00 - 12.00 |
Julafton | Stängt |
Juldagen | Stängt |
Annandag jul | Stängt |
Nyårsafton | Stängt |
Nyårsdagen | Stängt |
Trettondagsafton, 5 januari | 09.00-12.00 |
Trettondagen | Stängt |
Klämdagar, det vill säga en arbetsdag som infaller mellan två | 09.00 - 11.00 |
Besöks-, leverans- och postadress
- Besöksadress:
Länsstyrelsen Gävleborg, Borgmästarplan 2, 801 70 Gävle - Leveransadress - för paket och gods:
Länsstyrelsen Gävleborg, Slottsträdgårdsgatan 2, 802 66 Gävle - Postadress - för rekommenderade och vanliga brev:
Länsstyrelsen Gävleborg, 801 70 Gävle
Skicka faktura till oss
Länsstyrelsen Gävleborg tar emot elektroniska fakturor via Peppol, se fakturainformation nedan.
Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor
Enligt lagen om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling ska leverantörer skicka e-fakturor till offentliga aktörer. Länsstyrelsen Gävleborg omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol.
Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format.
E-faktura via Peppol
Länsstyrelsen Gävleborg tar emot e-fakturor via Peppol-nätverket.
Vår elektroniska adress i Peppol är: 0007:2021002437.
Vi tar emot:
- Peppol BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota).
Anslut till Peppol, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
För dig som har ett affärssystem
Skapa din e-faktura via ditt befintliga affärs- eller ekonomisystem. Hör med din systemleverantör om du har frågor om hur du ska göra. Ett annat alternativ är att du köper faktureringstjänster via ett företag för att åstadkomma samma sak.
Länsstyrelsen i Gävleborgs län tar emot fakturor via nätverket PEPPOL. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021002437.
Anslut till Peppol, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
För dig som inte har ett affärssystem
Använd vår fakturaportal Proceedo Supplier Center helt kostnadsfritt.
Proceedo Supplier Center, Visma Länk till annan webbplats.
Om du saknar användarnamn och lösenord kontakta oss på ekonomi.gavleborg@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.
När du har fått inloggning och ska lägga upp din faktura i leverantörsportalen, välj ”Statens Servicecenter” i listan för att hitta Länsstyrelsen Gävleborg.
Du kan fortfarande skicka in pappersfaktura till postadress:
Länsstyrelsen Gävleborgs län
FE 7716
831 90 Östersund
Märk fakturan med beställarreferens. Vi ser dock gärna att du skickar e-faktura i första hand.
Organisationsnummer: 202100-2437
VAT-nummer: SE202100243701
Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.
Har du frågor kontakta oss på ekonomi.gavleborg@lansstyrelsen.se.
Bankgiro
- RTA (verksamhetskostnader): Bankgiro 5050-2772
- SCR (bidrag, inkomsttitlar): Bankgiro 5050-2764
- Deponerade Medel: Bankgiro 5052-0782
- Bankgiro OCR Fällavgifter: 263-3402
- Bankgiro E-tjänster: 5446-6313
Bank: Danske Bank
Digitala möten med Länsstyrelsen
Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.
Kontakta oss med texttelefoni
- Vill du skriva när du kontaktar oss kan du mejla: texttelefon@texttelefoni.se.
- Du kan också använda en webbapp på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller ladda ner appen ”Texttelefoni.se”.
- Vill du ringa upp någon som skriver dialogen, ring: 020-600 650.
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.
Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.
Kontakta oss med bildtelefoni
- Vill du använda teckenspråk i dialogen med oss, kontakta: tolk@tolk.sip.nu.
- Du kan också använda en webbapp på bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller ladda ner appen ”Bildtelefoni.net”.
- Vill du ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen, ring: 020-28 00 20.
Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss med Teletal
- Teletal når du på telefonnummer 020-22 11 44.
Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.
Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.