Kontakta oss

Här hittar du våra kontaktuppgifter, karta och öppettider. Ställ frågor till oss i första hand via kontaktformuläret.

Alla frågor behandlas och du får oftast svar inom två arbetsdagar. Ibland kan det ta längre tid, beroende på frågan.

Vill du lämna ett nytt ärende? Här kan du söka bland våra e-tjänster och blanketter:
E-tjänster och blanketter

Behöver du komplettera ett ärende? Med vår e-tjänst kan du enkelt och effektivt lämna in kompletteringar och yttranden till oss.
Komplettering eller yttrande i ärenden

Vill du söka ett ärende eller begära ut en allmän handling?
Diarium och allmänna handlingar

Vill du anmäla bristande djurhållning:
Anmäl bristande djurhållning

Vill du lämna klagomål om otillåten eller eftersatt vattenverksamhet:
Begär tillsyn av otillåten vattenverksamhet

Kontakta oss

Om du har en allmän fråga som rör Länsstyrelsens verksamhet kan du kontakta oss via formuläret.

Vill du anmäla eller ansöka om något hänvisar vi till våra e-tjänster. Vill du begära ut handlingar eller uppgifter från ett ärende ska du använda ett annat formulär, se länk dit samt till länk till e-tjänster överst på denna sida.








Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Skriv ärendenummer om du har ett sådant och kontaktperson om du har någon sådan.

För närvarande kan du ladda upp max 10 MB. Har du större filer, kan du skicka fler meddelanden eller ange detta i meddelandefältet så skickar vi dig en inbjudan till vår filskickstjänst.
För att du ska veta att ditt meddelande kommit fram kommer du alltid få ett bekräftelsemeddelande från Länsstyrelsen.

Kontakt

Ring växeln

Telefonnummer: 010-225 10 00

Växeln har öppet måndag‑fredag 08.00-16.30

Dag före röd dag samt klämdagar kan öppettiderna vara annorlunda.

Djurskyddstelefon för att anmäla bristande djurhållning

Viltskadetelefon för att anmäla skador som misstänks vara orsakade av stora rovdjur

Skicka brev

Länsstyrelsen Gävleborg
801 70 Gävle

Skriv ärendenummer om du har ett sådant och vem hos oss brevet ska till.

E-post

gavleborg@lansstyrelsen.se

Reception

Vår reception finns på Borgmästarplan 2 i Gävle. Entrédörren är normalt öppen vardagar klockan 09.00-15.00 så att bokade besök kan komma in.

Receptionen är normalt bemannad klockan 09.00-12.00 och 13.00-15.00, besök vid övriga tider enligt överenskommelse.

Under sommaren, vecka 26 till 32, är öppettiderna begränsade till klockan 09.00-11.00.

Dagar då vi har begränsade öppettider

Begränsade öppettider


Skärtorsdag

09.00-14.00

Långfredag

Stängt

Annandag påsk

Stängt

Valborgsmässoafton

09.00 - 12.00

Första maj

Stängt

Kristi himmelsfärdsdag

Stängt

Nationaldagen

Stängt

Midsommarafton

Stängt

Dagen före Alla helgons dag

09.00 - 12.00

Julafton

Stängt

Juldagen

Stängt

Annandag jul

Stängt

Nyårsafton

Stängt

Nyårsdagen

Stängt

Trettondagsafton, 5 januari

09.00-12.00

Trettondagen

Stängt

Klämdagar, det vill säga en arbetsdag som infaller mellan två
helgdagar, har Länsstyrelsen ytterst begränsad bemanning och
öppet:

09.00 - 11.00

Utbildningsdagar annonseras öppettiderna i lokalmedia


Besöks-, leverans- och postadress

Besöksadress: Länsstyrelsen Gävleborg, Borgmästarplan 2, 801 70 Gävle

Leverensadress: Länsstyrelsen Gävleborg, Slottsträdgårdsgatan 2, 802 66 Gävle

Postadress: Länsstyrelsen Gävleborg, 801 70 Gävle

Skicka faktura till oss

Länsstyrelsen Gävleborg tar emot elektroniska fakturor via Peppol, se fakturainformation nedan.

Lagen om obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Enligt lagen om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling ska leverantörer skicka e-fakturor till offentliga aktörer. Länsstyrelsen Gävleborg omfattas av detta regelverk och tar därmed emot e-faktura via Peppol.

Observera att PDF-faktura inte är ett godkänt format.

För dig som är leverantör till offentliga aktörer, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.

E-faktura via Peppol

Länsstyrelsen Gävleborg tar emot e-fakturor via Peppol-nätverket.
Vår elektroniska adress i Peppol är: 0007:2021002437.

Vi tar emot:

  • Peppol BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota).

Anslut till Peppol, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.

För dig som har ett affärssystem

Skapa din e-faktura via ditt befintliga affärs- eller ekonomisystem. Hör med din systemleverantör om du har frågor om hur du ska göra. Ett annat alternativ är att du köper faktureringstjänster via ett företag för att åstadkomma samma sak.

Länsstyrelsen i Gävleborgs län tar emot fakturor via nätverket PEPPOL. Vår elektroniska adress i Peppol är 0007:2021002437.

Anslut till Peppol, Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.

För dig som inte har ett affärssystem

Använd vår fakturaportal Proceedo Supplier Center helt kostnadsfritt.

Proceedo Supplier Center, Visma Länk till annan webbplats.

Om du saknar användarnamn och lösenord kontakta oss på ekonomi.gavleborg@lansstyrelsen.se så skickar vi en inbjudan till leverantörsportalen.

När du har fått inloggning och ska lägga upp din faktura i leverantörsportalen, välj ”Statens Servicecenter” i listan för att hitta Länsstyrelsen Gävleborg.

 

Du kan fortfarande skicka in pappersfaktura till postadress:

Länsstyrelsen Gävleborgs län
FE 7716
831 90 Östersund

Märk fakturan med beställarreferens. Vi ser dock gärna att du skickar e-faktura i första hand.

Organisationsnummer: 202100-2437

VAT-nummer: SE202100243701

Länsstyrelsen tillämpar 30 dagars förfallotid. Fakturerings- eller expeditionsavgifter med mera godkännes inte.

Har du frågor kontakta oss på ekonomi.gavleborg@lansstyrelsen.se.

Bankgiro

  • RTA (verksamhetskostnader): Bankgiro 5050-2772
  • SCR (bidrag, inkomsttitlar): Bankgiro 5050-2764
  • Deponerade Medel: Bankgiro 5052-0782
  • Bankgiro OCR Fällavgifter: 263-3402
  • Bankgiro E-tjänster: 5446-6313

Bank: Danske Bank

Digitala möten med Länsstyrelsen

Ska du delta på ett möte med oss? Vi använder Skype för företag för digitala möten. Du kan delta på mötet med hjälp av webbläsare eller telefon.

Onlinemöten med Länsstyrelsen Pdf, 288.3 kB.

Kontakta oss med texttelefoni

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar i samtalet. Texttelefoni.se är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni – en förmedlingstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med bildtelefoni

Bildtelefoni.net är öppet dygnet runt, året runt och är gratis. När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa. Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Bildtelefoni – en förmedling och distanstolkningstjänst från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakta oss med Teletal

Teletal har öppet vardagar klockan 7.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är gratis. Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Teletal – en stödtjänst för telefonsamtal från Post- och telestyrelsen Länk till annan webbplats.

Kontakt

Dela sidan:

Landshövding

Per Bill

Besöksadress

Borgmästarplan 2, Gävle

Postadress

801 70 Gävle

Organisationsnummer

202100-2437

Följ oss