Risk för skogsbrand i Blekinge länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Vistelseförbud hävs i flera områden

Länsstyrelsen har beslutat om att häva vistelseförbudet i ytterligare delar av det oljedrabbade området i Sölvesborgs kommun. Beslutet gäller från den 3 maj.

Från och med i morgon fredag den 3 maj hävs vistelseförbudet på öarna utanför Norje Boke samt från Sibben ner till Lörbyskog, från norra delen av Djupekås ned till spetsen på Tocken samt vid västra delen av Spraglehall. Avspärrningsband och skyltar kommer att tas ner inom kort.

Tänk på att en del av öarna utgör fågelskyddsområden och du får därför inte vistas där under vissa tidsperioder även om vistelseförbudet med anledning av oljeutsläppet är hävt.

Vistelseförbud för allmänheten gäller fortfarande vid Nissanabb, Töppet, östra sidan av Tocken samt östra delen av Spraglehall. Exakt vilka områden som fortfarande omfattas av vistelseförbud framgår av kartan.

Förstora bilden

Klicka på bilden för att förstora den.

Beslutet är fattat med stöd av ordningslagen efter samråd med Sölvesborgs kommun. Vår bedömning är att det är fara för liv och hälsa att vistas i det oljedrabbade området. Allmänheten uppmanas att vara fortsatt uppmärksam och rapportera in olja till Sölvesborgs kommun.

Rapportera oljeutsläpp och oljeskadade djur, Sölvesborgs kommun Länk till annan webbplats.

Söndagen den 22 oktober 2023 gick en passagerarfärja på grund i Pukaviksbukten. Fartyget läckte olja som nådde land samma dag. Sedan dess har det bedrivits ett omfattande saneringsarbete.

Länsstyrelsen Blekinge

E-post och telefon: