Aktuella vädervarningar i Västernorrlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Bo vinner årets SKAPA-pris i Västernorrland

Sten Wigert, Idéforum, Malin Wedin, Region Västernorrland, Laura Kettle, Almi Mitt, Bo Andersson, årets SKAPA-vinnare, Daniel Gustafsson, länsråd, Karolina Rosdahl, Mittuniversitetet, Daniel Moberg, Norrlandsfonden, Karin Frejarö, juryordförande Länsstyrelsen. Foto: Maria Sjöström

Vinnare av årets SKAPA-pris i Västernorrland är Bo Andersson, företaget Bamjo, för sin innovation Brandvarnartillbehör – en teknik för inkludering och trygghet.

Innovationen bedöms ge ökad säkerhet särskilt för äldre och bidra till en ökad användning av brandvarnare – en vinst för både människa och samhälle. Med en kontrollenhet som kopplas till en traditionell brandvarnare underlättas bland annat batteribyte. Även en räddningsbelysning kopplas till enheten med UVA-ljus som aktiveras vid brand.

Länsråd Daniel Gustafsson delade ut priset vid en ceremoni på Residenset i Härnösand. Bo Andersson fick motta blommor, diplom och som vinnare i länet får han också 10 000 kronor från Agne Johanssons minnesfond och går vidare till riksfinalen som äger rum den 9 november i Stockholm.

- Priset och uppmärksamheten betyder mycket för den fortsatta utvecklingen och möjligheterna att kunna introducera innovationen på marknaden. Det finns ett stort behov av ett säkert brandskydd som är lättåtkomligt och tillförlitligt hos en stor målgrupp, särskilt äldre och personer som sitter i rullstol. Alla ska kunna leva tryggt och tack vare den här lösningen kan liv räddas och skador undvikas, säger Bo Andersson.

SKAPA-priset stimulerar både etablerade och nya innovatörer att testa sina idéer i konkurrens med andra.

- Innovation handlar om att finna nya eller bättre lösningar och produkter som skapar värde för samhälle, företag och individer. Innovationskraft är en viktig pusselbit för att skapa ett mer hållbart och starkt Västernorrland. Vi behöver stötta entreprenörer och skapa förutsättningar för ett gott innovationsklimat. SKAPA:s innovationspris ett bra exempel på hur vi kan lyfta och främja innovationslusten i länet, säger länsråd Daniel Gustafsson.

Juryns motivering:

”Årets vinnare i Västernorrland har utvecklat en brandsäkerhetslösning för att öka tryggheten i hemmet. Innovationen bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål samt till den enskilda individens livskvalitet genom att underlätta delaktighet, handlingskraft och rörelsefrihet. Uppfinningens uppenbara nytta och dess skalbarhet gör att den har god potential att nå marknadsframgång och lönsamhet. Länsjuryn gratulerar till vinsten och önskar stort lycka till i den nationella finalen senare i höst.”

SKAPA-stiftelsen

SKAPA handlar om att lyfta fram innovativa idéer och uppmuntra idérika människor. Priset har delats ut sedan år 1986 och är landets största innovationspris för uppfinnare/innovatörer.

Länsstyrelsen är samordnare av SKAPA-priset på länsnivå. Länsstyrelsen har tillsammans med representanter från Mittuniversitetet, Idéforum, Norrlandsfonden, Region Västernorrland och Almi ingått i den jury som valt ut årets vinnare.

För mer information, besök SKAPA-stiftelsens webbplats:

SKAPA-stiftelsen Länk till annan webbplats.

Maria Sjöström

Utvecklingsstrateg