Kommentarsregler för Länsstyrelsen Västerbottens sociala medier
Vi använder sociala medier för att berätta om vad vi gör, ge en bättre service och för att kommunicera aktuella händelser eller aktiviteter. Här kan du ta del av de regler som gäller för att delta i våra sociala medier.
Vi välkomnar engagemang och kommentarer i våra sociala medier. Vi som svarar och modererar är oftast kommunikatörer som vid behov tar kontakt med sakkunniga på Länsstyrelsen för att få svar på frågor.
Alla inlägg, kommentarer och privata meddelanden som du skickar till våra sidor i sociala medier blir allmänna handlingar.
Vi hanterar inga ärenden via sociala medier. Kontakta till vasterbotten@lansstyrelsen.se eller telefon 010-225 40 00 för att komma i kontakt med våra handläggare.
Kontaktvägar till Länsstyrelsen
God ton i våra kanaler
Tänk på att hålla en god ton och ta ansvar för att dialogen inte övergår i kränkningar eller påhopp. Länsstyrelsen tar bort kommentarer som bryter mot våra regler.
Kommentarer som strider mot svensk lag är inte tillåtna i våra kanaler, till exempel:
- hets mot folkgrupp
- olovliga våldsskildringar
- barnpornografi
- uppmaningar till brott eller annan brottslig verksamhet
- olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material.
Vi tar även bort kommentarer som innehåller:
- hot
- kränkande uppgifter
- sekretessbelagd information
- förtal, personliga angrepp och förolämpningar
- spam (när samma inlägg återkommer ofta från samma användare)
- uppgifter där vi inte kan garantera trovärdigheten eller korrektheten
- kommersiella meddelanden
- information som inte är relevant i förhållande till det ämne som tas upp.
Den användare som vid upprepade tillfällen bryter mot riktlinjerna kan blockeras från sidan. Vi kan också stänga av möjligheten att kommentera vid behov.
Vi uppmanar alla användare att anmäla kommentarer som kan vara kränkande eller olagliga.