Aktuella varningsmeddelanden i Värmlands länJust nu är det flera varningsmeddelanden i länet. Läs mer om dem på SMHI:s webbplats.

Astronauten Marcus Wandt besöker Värmland

Marcus Wandt på rymdstationen ISS.

Foto: AXIOM - M. López Alegría

I början av året blev den Hammaröbördiga astronauten Marcus Wandt den tredje svensken i rymden någonsin. Den 18 april kommer han till Värmland för att berätta om sina upplevelser.

I januari blev Marcus Wandt den tredje svensken att resa till rymden, där han tillbringade totalt 22 dygn, varav 18 på den internationella rymdstationen ISS. En viktig del av astronauternas rymdresa är att sprida kunskap och berätta om sina upplevelser när de kommer hem, en så kallad Post flight tour. Den 18 april blir det värmlänningarnas tur att få chansen att möta Marcus Wandt under en dag med fokus på vetenskap, innovation och utbildning.

Besöket arrangeras av Rymdstyrelsen och Region Värmland tillsammans med Karlstads universitet, Karlstads kommun och Länsstyrelsen Värmland.

Dagen innehåller flera studiebesök och inkluderar blad annat en lunch med landshövding Georg Andrén på Residenset. Dagen avslutas med en öppen föreläsning i aulan på Sundsta-Älvkullegymnasiet, den skola där Marcus Wandt själv tog studenten. Hela programmet för besöket finns på Region Värmland webbplats.

Astronauten Marcus Wandt besöker Värmland, regionvarmland.se Länk till annan webbplats.

Välkommen på föreläsning

Föreläsningen börjar 15.30 och är öppen för alla men har ett begränsat antal platser. Biljetterna släpps den 2 april och du bokar din biljett via Scalateaterns telefonväxel, 054-19 00 80. Välkommen!

Georg Andrén

Våxnäsgatan 5