Vill du jobba som rösträknare vid EU-valet i juni?

Ett par händer som räknar röster. På ett finger sitter en gummituta.

Foto: Ulrika Djerw/Länsstyrelsen

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet. Länsstyrelsen har uppdraget att kontrollräkna länsbornas röster efter valdagen. Då behöver vi vara många. Vill du arbeta som rösträknare? Då bidrar du också till ett rättssäkert val och att upprätthålla det demokratiska systemet. Sista ansökningsdag är 22 januari.

Som regional valmyndighet har Länsstyrelsen ansvar för att genomföra valet till Europaparlamentet i Stockholms län. Direkt efter att valdagen genomför vi den slutgiltiga rösträkningen. Det innebär att vi kontrollräknar det preliminära resultatet som rapporterats in från vallokalerna på valnatten. Vi räknar också alla personröster och granska eventuella ogiltiga röster.

Den slutliga rösträkningen pågår 10–14 juni. Många av Länsstyrelsens medarbetare arbetar då som rösträknare – men vi behöver vara fler än så. Därför söker vi också externa rösträknare som vill arbeta med ett viktigt och ansvarsfullt uppdrag.

Som rösträknare bidrar du till ett rättssäkert val och att upprätthålla vårt demokratiska system. Att arbeta som rösträknare är ett administrativt uppdrag, inte ett politiskt.

Alla som blir anställda som rösträknare kommer att säkerhetsklassificeras i minst nivå 3. Sista ansökningsdag var den 22 januari.

Länsstyrelsens uppdrag vid ett val

Förutom att räkna röster efter valet har Länsstyrelsen i uppdrag att före ett val dela in länet i valkretsar och valdistrikt. Vi tar även emot beställningar av valsedlar och anmälningar av kandidater som ska stå på partiernas valsedlar.

Dessutom utbildar vi de kommunala valnämnderna inför ett val och ger dem råd och hjälp. Detta för att alla val ska kunna genomföras på ett säkert sätt och i enlighet med lagen.

Val, Länsstyrelsen Stockholm Länk till annan webbplats.

Valkansli Stockholm

Telefon 010-223 10 00