Risk för gräsbrand i Stockholms länLäs mer på SMHI:s webbplats om aktuellt meddelande.

Tre företagare prisas som Årets Nybyggare i Stockholms län

Vinnarna av Årets Nybyggare 2023 i Stockholms län tillsammans med landshövdingen.

Zeina Mourtada, Ramtin Massoumzadeh, Nicky Nadem och Anna Kinberg Batra. Foto: Länsstyrelsen

Recept och matinspiration, leveranser av licensläkemedel och teknik för hållbar och medveten vattenförbrukning. Entreprenörerna bakom företagen som arbetar med detta är vinnarna av Årets Nybyggare i Stockholms län. Priserna delades ut av landshövdingen.

Årets Nybyggare lyfter fram företagsamma personer med utländsk bakgrund. Syftet är att öka intresset för entreprenörskap, visa att det går att lyckas skapa företag i Sverige och hur det bidrar till samhället samt att minska upplevelsen av utanförskap.

Priset delas ut i tre kategorier. Utmärkelsen Årets Nystart tilldelas en företagare som kort tid efter ankomsten till Sverige startat ett eget företag och som varit aktivt i minst två år. Till Årets Pionjär utses en person som drivit ett företag med kontinuerlig tillväxt under minst fem år. Årets Unga Pionjär blir någon som är max 32 år, har minst en förälder med utländsk bakgrund och har startat ett företag med en affärsidé som visar på tillväxtpotential och håller en hög innovationsgrad.

Under en ceremoni på torsdagen delade landshövding Anna Kinberg Batra ut 2023 års pris till vinnarna av de tre kategorierna i Årets Nybyggare i Stockholms län:

• Årets Nystart – Zeina Mourtada, Zeinas Kitchen AB
  • Årets Pionjär – Nicky Nadem, AtrimusRx AB
  • Årets Unga Pionjär – Ramtin Massoumzadeh, Quandify AB

När tiderna är som tuffast så behövs nybyggarna som mest. Nybyggarna ser möjligheter där andra ser problem, sådana skulle Stockholm och Sverige behöva fler av. Stockholm ska vara ett län där talanger från hela världen kan skapa nytt. Det har byggt vår styrka förut och lägger grunden för att vi ska stå starka i morgon, säger landshövding Anna Kinberg Batra.

Juryns motiveringar

Årets Nystart: Zeina Mourtada, Zeinas Kitchen (matprofil som inspirerar till mat och bakverk från hela världen via blogg, kokböcker och tv)

Få har lyckat skapa ett lika unikt eget varumärke som Årets nystartare. Sund ekonomisk utveckling och inspiration för en stor och ofta marginaliserad grupp vittnar om god kvalitet i värvet. Bågen spänd inför framtiden bär vittnesbörd om den egna drivkraften och stora potentialen framåt.

Zeinas Kitchen Länk till annan webbplats.

Årets Pionjär: Nicky Nadem, AtrimusRx AB (levererar behandlingar till patienter, apotek och sjukvårdspersonal i behov av licensläkemedel)

Pionjär personifierar prisets anda. Stort mod och envis målmedvetenhet präglar entreprenören, som många har att tacka. För här står bokstavligen liv och välbefinnande på spel. Tillväxten imponerar, trots att bolaget bara påbörjat sin internationella expansion. Verksamheten spås också en lysande framtid, utan att avslöja allt för mycket av spännande framtidsplaner.

AtrimusRx Länk till annan webbplats.

Årets Unga Pionjär: Ramtin Massoumzadeh, Quandify AB (har tagit fram teknik för hållbar och medveten vattenförbrukning)

Årets Unga Pionjär får det svåra att verka enkelt. Rustad med sin varma framtoning bidrar entreprenören med banbrytande lösningar till gagn för både miljö och plånbok. Den snabba expansionen likt forsande vatten bär vittnesbörd om sällsynt god förmåga att omsätta innovation i riktig kundnytta. Internationaliseringspotentialen är ett bland många skäl till att pionjären spås en lysande framtid.

Quandify Länk till annan webbplats.

Priset Årets Nybyggare

Utmärkelsen är instiftad av Stiftelsen IFS. Syftet med priset, som delats ut sedan 1999, är att hylla och synliggöra företagare med utländsk bakgrund och för att öka intresset för entreprenörskap. H.M. Konung Carl XVI Gustaf är beskyddare av priset sedan år 2000. Årets Nybyggare har tre kategorier: Årets Nystart, Årets Pionjär och Årets Unga Pionjär.

Varje län har nomineringskommittéer som utser regionala finalister utifrån kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, personligt inflytande och innovation. Finalisterna går vidare till den nationella finalen som arrangeras på Stockholms slott och med Kungen som prisutdelare.

Årets Nybyggares webbplats Länk till annan webbplats.

Anna Kinberg Batra

Regeringsgatan 66